Hej gott folk. Har ett gammalt gjutgjärnsrör under diskhon som har börjat läcka. Är en spricka i ena delen på cirka 5cm. Har tätat och tejpat det för att kunna använda diskhon. Men tänkte ge mig på att laga detta nu.

Undrar dock vilket sätt som är bäst att fixa detta på? Går det att lossa röret som gått läck från muffen eller måste jag kapa det?

Hur ska jag skarva till pvc för att det ska hålla bäst?

Bifogar en bild på eländet så ni får en uppfattning om hur det ser ut och vad som måste göras. Delen med silvertejp är den som läcker.
 
  • uploadfromtaptalk1371582565814.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1371582580342.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan en administratör kanske flytta detta till VVS?

Ingen expert på detta men kan du inte försöka få bort det läckande röret och sedan sätta i en passande gumminippel och sedan bygga vidare med plaströr? Gjutjärnsrör är väl lödda i skarvarna men brukar gå att spräcka sönder. Frågan är hur resten av avloppet ser ut nedan din skada. Källare? Grund? Kanske måste du byta fler delar.
Gumminipplar typ dessa:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/gumminipplar-gummimuffar/gumminipplar/
 
Om röret går rakt ned till våningen under (och inte i trossbottnen eller är ingjutet i vägg e. dyl.) är det relativt enkelt att byta hela vägen ned. Eftersom det börjat läcka har nog hela gjutjärnsdelen av avloppssystemet gjort sitt. Försöker du ta loss böjarna som syns på bild kan rörelserna knäcka röret längre ner. Det brukar vara sprött som bark på sina ställen. Ta dit rörisen om du är osäker.
 
Tack för tipsen. Röret går rakt ner under huset. Jädra trångt där under men får nog ta mig en ordentlig titt.

Någon som har koll på hur mycket det borde kosta att ta dit en rörkrökare som bara byter dom synliga delarna?
 
Lejonel skrev:
Tack för tipsen. Röret går rakt ner under huset. Jädra trångt där under men får nog ta mig en ordentlig titt.

Någon som har koll på hur mycket det borde kosta att ta dit en rörkrökare som bara byter dom synliga delarna?
Räkna med 3-4 timmars arbete plus material och sågblad.
 
Krilleman
Kan man komma åt att kapa under gjutjärnsmuffen? = Enklast

Annars går det ju att slå av röret och skarva på undersidan, (i krypgrunden) genom att dra i ett 50mm plast rakt igenom. Men då måste du vara helt säker på att det går rakt igenom golvet!
 
Kanske en avloppsslang ner till röret under den tejpade biten? Sen en muff på där som slangen går igenom.

Det är nog en bra snabbfix men jag hade undersökt skicket på röret. Som jag förstått det så är det i skarvar och krökar som gjutjärnsrör ger sig.
 
  • Gilla
Daniel_942
  • Laddar…
Nej, vad händer när det börjar rinna dåligt och vattnet fyller utsidan på slangen och trycker upp i röret igen? Laga det innan du får en ordentlig vattenskada. Du kan ju dessutom få rotavdrag på arbetet. Bättre att lägga ut 1500 idag på en röris, än att lägga ut 15000 i självrisk om ett halvår...
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Tommor skrev:
Nej, vad händer när det börjar rinna dåligt och vattnet fyller utsidan på slangen och trycker upp i röret igen? Laga det innan du får en ordentlig vattenskada. Du kan ju dessutom få rotavdrag på arbetet. Bättre att lägga ut 1500 idag på en röris, än att lägga ut 15000 i självrisk om ett halvår...
Tror du att 1500kr räcker?

Läst på lite om relining också. Dyrt?
 
Relining är inte aktuellt ur ekonomisk synpunkt för det felet. De brukar ha stora startkostnader, och då är det lika dyrt som att göra hela huset nästan..
4x500kr
500-1000 material
rotavdrag 1250kr
1000-2000kr att betala. Beror ju naturligtvis var du bor. Och vem som gör jobbet, men att laga det ska inte kosta skjortan.
 
Måste man ens få loss röret i muffen? Kan man inte fimpa röret precis ovanför muffen och försöka få ur resten. Skulle man gå bet kan man peta i en gummimuff och köra vidare med plast...?
 
Krilleman
Fluxor skrev:
Måste man ens få loss röret i muffen? Kan man inte fimpa röret precis ovanför muffen och försöka få ur resten. Skulle man gå bet kan man peta i en gummimuff och köra vidare med plast...?
Skulle funka om röret som är tejpat och går ner i muffen är helt.
 
Antingen gör man som krilleman_215 nämner; kapar under gjutjärnsmuffen, skarvar på med fernco-koppling och bygger nytt fram till vattenlåset.
Eventuellt kapar du det trasiga röret för att sedan försöka ta bort den del som sitter fast i gamla avloppsstammen. Brukar tyvärr sitta fast ganska bra med gammalt stelnat klet. Kan fungera att krafsa rent och värma för att sen försöka dra/vrida loss kvarvarande böj.

Notera att gamla gjutjärnsrör har en viss förmåga att spricka när man håller på och våldför sig på dem.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Tack för alla grymma svar. Ska ta mig en ordentlig titt på det hela nu i midsommarhelgen. Gillar ju att fixa själv så förhoppningsvis löser jag det med något utav era förslag. Bara o hoppas på att rören inte är sprucket på fler ställen så jag kan göra en lagning ovan golvet som håller tätt. Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.