Hej,

Jag köpte mitt livs första egna bostad (en bostadsrätt) för lite drygt ett år sedan. Knappt två månader efter inflytt märker jag att kaklet på ena badrumsväggen har börjat lossna (vi pratar alltså om ca. 30 kakelplattor som är lösa). Tar då dit en besiktningsman som konstaterar att det inte rör sig om någon fuktskada, så att häva dolda fel lär bli svårt eftersom jag inte tog dit en besiktningsman innan köpet. Jag har sedan dess undersökt möjligheten att bara limma dit plattorna då jag inte tror att vi kommer få igen pengarna om vi ska göra en helrenovering. Har även haft hantverkare här och tagit in offerter på badrumsrenovering men inte landat i något beslut ännu.

Vi går nu i säljtankar och jag är så fast i velighet att jag inte vet vad jag ska göra - renovera badrummet och antagligen sälja med förlust eller lägga ut lägenheten med lösa plattor och hoppas på att någon ändå vill köpa? Är det helt kört att laga så pass många plattor utan att behöva göra om allt?
 
  • Tejpbit på vit kakelvägg som täcker en spricka mellan kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kakel i badrum med toalettpappershållare och rulle där en bit hänger ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om dom är lätta att ta ner så borde det gå att byta ut en vägg med kakel. Var försiktig när du river så du inte skadar ev. tätskikt bakom,
 
  • Gilla
Isa Ek och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hur gammalt är badrummet?

Mäklare brukar kunna svara på vad som lönar sig att göra inför en försäljning. Det beror ju på marknaden just där du bor.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Isa Ek
  • Laddar…
K
Med tanke på ditt resonemang om att en renovering inte lönar sig så borde det alternativet vara uteslutet. Ser ut som plastmatta också, och vid en renovering kanske ev. köpare vill ha klinker på golvet. Samt annan kulör och storlek på kaklet osv. Så sannolikt borde det nog vara bättre att inte renovera innan för att köpare ska få möjligheten att sätta sin prägel…
 
  • Gilla
Isa Ek
  • Laddar…
BirgitS
K kniv skrev:
Med tanke på ditt resonemang om att en renovering inte lönar sig så borde det alternativet vara uteslutet
Men å andra sidan är det på många håll svårt att sälja så ett nyrenoverat badrum kan vara sånt som får folk att faktiskt köpa lägenheten i stället för att vänta på att något bättre ska dyka upp. Men mäklare brukar veta hur det ligger till.
 
kaklet är inte tätskiktet, fogen är inte tät även när den finns där, så det går att lägga i ny fog där det saknas utan att skämmas.
 
  • Gilla
Isa Ek
  • Laddar…
Lägga i fog när hela skiten hänger i luften?
 
K
P Plutus skrev:
kaklet är inte tätskiktet, fogen är inte tät även när den finns där, så det går att lägga i ny fog där det saknas utan att skämmas.
Plattorna behöver fixeras först med kakelfix. Därefter kan ny fog läggas
 
Isa Ek Isa Ek skrev:
Hej,

Jag köpte mitt livs första egna bostad (en bostadsrätt) för lite drygt ett år sedan. Knappt två månader efter inflytt märker jag att kaklet på ena badrumsväggen har börjat lossna (vi pratar alltså om ca. 30 kakelplattor som är lösa). Tar då dit en besiktningsman som konstaterar att det inte rör sig om någon fuktskada, så att häva dolda fel lär bli svårt eftersom jag inte tog dit en besiktningsman innan köpet. Jag har sedan dess undersökt möjligheten att bara limma dit plattorna då jag inte tror att vi kommer få igen pengarna om vi ska göra en helrenovering. Har även haft hantverkare här och tagit in offerter på badrumsrenovering men inte landat i något beslut ännu.

Vi går nu i säljtankar och jag är så fast i velighet att jag inte vet vad jag ska göra - renovera badrummet och antagligen sälja med förlust eller lägga ut lägenheten med lösa plattor och hoppas på att någon ändå vill köpa? Är det helt kört att laga så pass många plattor utan att behöva göra om allt?
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är badrummet?

Mäklare brukar kunna svara på vad som lönar sig att göra inför en försäljning. Det beror ju på marknaden just där du bor.

Välkommen till forumet också!
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är badrummet?

Tack snälla för att ni tagit er tid att svara så hjälpsamt! Jag har bokat möte med en mäklare nästa vecka för att kolla läget lite och ska se om jag lyckas fästa de plattorna som sitter mest löst. Känns lite bättre nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.