En större bit puts har lossnat i övergång fönsterkarm - puts - bläck. Det är hönsnät på träfasad med vad som verkar vara ull (huset omputsat alt. lagat på 90-talet av förra ägaren).

Med vad och hur gör jag en hållbar och tät lösning som förhindrar skada pga vatten på bakomvarande konstruktion samt närliggande puts? Söker m.a.o. en enkel lösning som jag kan göra själv och inte regelrätt lagning med puts.

Medveten om att vattnet redan hittat väggar ref sprickor nedåt höger till.
 
  • Skadad puts vid fönsterkarm där hönsnät och isoleringsmaterial är synligt under lossnat lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada där puts lossnat vid fönsterkarm som visar träfasad och hönsnät, eventuell isolering syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
E Eken08 skrev:
Med vad och hur gör jag en hållbar och tät lösning som förhindrar skada pga vatten på bakomvarande konstruktion samt närliggande puts?
Nuförtiden "skall" det göras så här (från https://murochputsforetagen.org/wp-content/uploads/2018/11/puts-o-platbroschyr_a4_2018.pdf):
Teknisk ritning av fönsterbleck med vattenavledare och anvisningar för putsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av vattenavledare vid husfasad enligt modern putsningsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men förr putsade man bara in gavlarna med puts hela vägen ner mot blecket. I och med att putsen därmed blir utsatt för vatten blir det förr eller senare frostsprängning som måste repareras med jämna mellanrum.

Så det är en avvägning om man vill göra det tidsenligt eller bra 😀
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Nuförtiden "skall" det göras så här (från [länk]):
[bild]
[bild]

Men förr putsade man bara in gavlarna med puts hela vägen ner mot blecket. I och med att putsen därmed blir utsatt för vatten blir det förr eller senare frostsprängning som måste repareras med jämna mellanrum.

Så det är en avvägning om man vill göra det tidsenligt eller bra 😀
Tack! Den avvägningen är jag bekant med; har alltid valt tidsenligt och medvetet accepterat att det blir tillräckligt bra.

Men just nu är jag på nivån om en lösning på medellång sikt enkom för denna fönstersida kan vara att spackla igen hålet och måla med fasadfärgen. Det är där jag är. 😊 Vill minnas att det var så takläggaren hanterade hålen efter förankring av byggställningen; inte för att det är korrekt gjort men det har hållit.
 
Redigerat:
C
E Eken08 skrev:
Men just nu är jag på nivån om en lösning på medellång sikt enkom för denna fönstersida kan vara att spackla igen hålet och måla med fasadfärgen.
Laga det med kalkbruk. Att peta i spackel, husfix eller något liknande är bara att be om mer och större problem.
Kalkbruk är definitivt på gör-det-själv-nivå, bortsett från att det beroende på handlag kanske inte blir så snyggt. Tänk bara på att du inte bör lägga på det tjockare än ca 10 mm i taget.
 
  • Gilla
Eken08
  • Laddar…
Du behöver ta reda på vad det är för sorts puts idag..
Tror inte det funkar med kalk.
Putsgavlar är inget nytt påfund...
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du behöver ta reda på vad det är för sorts puts idag..
Tror inte det funkar med kalk.
Putsgavlar är inget nytt påfund...
Tack, hur går jag tillväga för att reda ut vad det är för typ av puts? Om det beror på när det är gjort är det 30-talshus med ny puts/lagningar från tidigt 90-tal; just på detta ställe antar jag att det är nytt med tanke på utsatt läge. Bleck är dock original.
 
E Eken08 skrev:
Tack, hur går jag tillväga för att reda ut vad det är för typ av puts? Om det beror på när det är gjort är det 30-talshus med ny puts/lagningar från tidigt 90-tal; just på detta ställe antar jag att det är nytt med tanke på utsatt läge. Bleck är dock original.
Om du har en lös bit över ,så ta med till en riktig bygghandel eller byggnadsvårdsbutik.. om du inte känner någon murare
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Om du har en lös bit över ,så ta med till en riktig bygghandel eller byggnadsvårdsbutik.. om du inte känner någon murare
Tack! Lägger upp foton för det fall någon från nämnda yrkeskategorier läser denna tråd. Utan att veta om det går att avgöra utan att ha biten i handen.
 
  • En bit grov sten placerad på en träbänk i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bit byggmaterial på en träyta i solljus för identifiering inom bygg och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Självklart fungerar det att laga med kalkbruk, inte omöjligt att hela fasaden är kalkbruk.
Men ska man laga en sån liten skada, så är det billigare att köpa c bruk.
Använd blomspruta och vattna innan du lägger på, i kankse 3 omgångar.
 
N neo11 skrev:
Självklart fungerar det att laga med kalkbruk, inte omöjligt att hela fasaden är kalkbruk.
Men ska man laga en sån liten skada, så är det billigare att köpa c bruk.
Använd blomspruta och vattna innan du lägger på, i kankse 3 omgångar.
Omöjligt är det ju inte, men det blir ju sådär bra att blanda kalkputs och cementbaserad puts....
 
N
Hur menar du då? Varför skulle detta vara ett problem?
Säkert 80% av alla reviterade villor i stockholm som har kalkbruk från början.
Har blivit renoverade med allt annat än kalkbruk, mycket hårdare KCbruk.
Vilket är ett problem, men det höll i 20-30 år till.
Att laga en smyg på 5 cm, går nog att laga med både kalkbruk och c bruk.
Och mitt yrke är murare.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Hur menar du då? Varför skulle detta vara ett problem?
Säkert 80% av alla reviterade villor i stockholm som har kalkbruk från början.
Har blivit renoverade med allt annat än kalkbruk, mycket hårdare KCbruk.
Vilket är ett problem, men det höll i 20-30 år till.
Att laga en smyg på 5 cm, går nog att laga med både kalkbruk och c bruk.
Och mitt yrke är murare.
Tack!

Så förmodligen rätt med kalkbruk för lika rörelse lagning som existerande fasad, men där det hårdare cementbruket ändå håller en längre tid? Den mindre prisskillnaden är ok.

Kalkbruk grov/fin, CS I-II och hydrauliskt; vad betyder de två sistnämnda och vad skall jag använda?

Vad kan jag blanda den lilla mängd jag behöver med som jag kan tänkas ha hemma? Kan en japanspackel räcka (som jag har)?
 
N
Kalkbruk grov, blanda med vatten, köp på beijer bromma.
Prata med håkan på putsavdelningen om ni vill ha råd.
 
N neo11 skrev:
Kalkbruk grov, blanda med vatten, köp på beijer bromma.
Prata med håkan på putsavdelningen om ni vill ha råd.
Toppen, stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.