A
Hej på er!

Glad i hågen skaffade jag ett begagnat vitrinskåp för 250:- inklusive hemkörning. Men ve och fasa! Upptäckte sedan hemma att min inspektion hade brustit, det finns några skadade hörn på glasskivorna till skåpet.

Jag är orolig att hållfastheten försämras, och vet inte om jag borde ställa en par kilo finwhisky på hyllorna. Tänker att det ska gå bra, men behöver man åtgärda det, tror ni? Har varit inne på silikon, stenskottstejp och allt möjligt.

Alternativet är att försöka få tag på nya hyllplan, alternativt ersätta dem med trähyllor.

Tips mottaget tacksamt!

Närbild på en skadad hörn av en glashylla med tydliga sprickor och avflagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp ny hos glasmästaren. Det där ser ut som 4-5mm float. Skaffa 6mm härdat så kan du ställa flaskor utan risk för ras .
Det ser ut som att sprickan "gått ur" så ingen större fara om hörnet inte belastas. Men härdat är ett hett tips.

Med vänlig hälsning, frema
 
  • Gilla
least och 1 till
  • Laddar…
Det finns väl bättre användning för whiskyn än att ställa den i ett skåp!
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
A
Ska tillägga att det utseendemässigt är skitsamma, sprickorna syns inte. Alltså bara hållbarheten som är intressant!
 
Ta med skivorna till glasmästaren, han kan snygga till kanterna och då ser man om sprickan riskerar fortsätta.Om inte, då är inte hållfastheten i fara.
 
Sen att härdat glas är 5gg starkare är att föredra i ett skåp som ska husera alkohol..

Med vänlig hälsning, fremax
 
Det är ingen fara du bär ju inte upp vikten i hörnen, det som bär upp hyllan sitter väl annat ställe längst med glaset?
 
Jag har ett antal över som är av 5mm glas.
Storleken är 76.5X30cm om någon är intresserad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.