Hej,

Vi har nyligen installerat frånluftsfläkt på vinden och plockade i samband med detta bort gamla eternitrör som gick genom taket och kopplade nya rör till en ny takhuv. Det är ett 70-talshus med takpannor (och underlagspapp).

Frågan är nu hur man bäst lagar hålet som finns från de gamla eternitrören (hålet är 300x150 mm)?

Är det även bäst att plocka bort den gamla takhuven efter att hålet är lagat (och lägga på nya takpannor), eller kan man åtgärda hålet och sedan låta takhuven vara kvar?


Tacksam för hjälp!

/Joakim
 
Då det ligger pannor runt om i rad så är det enkelt att lägga nya hela pannor som redan är "inmåttade" . Så det är mycket bättre ( och snyggare , tycker jag iallafall)
 
Tack för svar.
Har varit uppe och tagit lite bilder och det jag tänker mig är följande:
1. Sätta igen hålet med råspont så det hamnar på samma höjd som resten av taket.
2. Fälla in ny underlagspapp och täta med asfaltsklister.
3. Sätta ny läkt lokalt så att takpannan kan fästa.

En fundering är dock hur den nya underlagspappen ska fällas in. Bör man skära upp hela vägen ner till skarven (och se till så att den nya pappen är skuren i vinkel för att leda bort från skarven), så att man får rätt överlapp, eller räcker det att fälla in under och täta en massa med asfaltklister?
Eller finns det någon med något smart tips?

Hål i tak med uppbruten underlagspapp, synlig isolering, och takläkt som kräver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett tak i behov av reparation med synligt hål, råspont och undertak samt fötterna på fotografen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Friläggning en pannrad runt så du får utrymme att jobba med pappen
Laga råspont .
Skär i den befintliga underlagspappen ca 10 cm ovanför hålet ca 5 cm åt varje håll i sidled
Sedan tryck upp ny papp ca 10 cm upp under . Spika fast den ovanpå .. kleta asfaltsklister över spikarna och på sidorna och i under Kant
Ny läkt
Nya pannor

Klart !

Lite bilder på lagning jag gjort på shingel tak . Men samma tillvägångsätt
 
  • Lagning av tak med nytt råspont och underlagspapp, verktyg och asfaltsklister synliga på shingeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparation av shingeltak med ny underlagspapp, verktyg och takmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Tort, rent och mycket asfaltklister. Du behöver inte känna press att göra lika snyggt som ovan ;).
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Friläggning en pannrad runt så du får utrymme att jobba med pappen
Laga råspont .
Skär i den befintliga underlagspappen ca 10 cm ovanför hålet ca 5 cm åt varje håll i sidled
Sedan tryck upp ny papp ca 10 cm upp under . Spika fast den ovanpå .. kleta asfaltsklister över spikarna och på sidorna och i under Kant
Ny läkt
Nya pannor

Klart !

Lite bilder på lagning jag gjort på shingel tak . Men samma tillvägångsätt

Det låter vettigt! Kanske en dum fråga, men hur ligger skarven i sidorna på dina bilder? Den nya pappen ser ju ut att ligga under i ovankant och ovanpå i underkant, som det bör göra. Ligger gamla pappen innanför/under på sidorna också?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tort, rent och mycket asfaltklister. Du behöver inte känna press att göra lika snyggt som ovan ;).
Jag kanske övertänker det lite ja, men lika bra att få det ordentligt gjort när man är igång ändå. :)
 
Skurit i 5-10 cm i gamla pappen i sidled åt båda hållen så dom överlappar varandra i sidled också

Nya pappen överlappar gamla på sidorna
 
  • Gilla
weberi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.