Hej!
Nyreggad glad amatör här som håller på att måla om i ett rum där det tidigare satt tapet på spånskiva. På ett ställe är det ett hål i väggen, vilket syns på bilden. Den stora sprickan är ca 15 cm lång. Hur laga? Min tanke var gips men blev osäker. Nån som sitter inne med snabba svar?

/Husbonden
20120725407.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är stabilt så kanske du kan spackla, men själv skulle jag såga upp hålat till en fyrkant och sätta några brädbitar runt på insidan (bakom ) och skruvat dit en ny bit innan jag spacklar.
 
  • Gilla
Helioz och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Tror tyvärr att det är för djupt för att spackla (ca 2 cm), och det skulle väl ta ett par år för spacklet att torka. Din andra metod går också bort eftersom jag inte kommer åt baksidan. Eller menar du att det går att göra från framsidan? Låter pilligt.
 
Kanske går att lägga gipsbruk/gipsspackel på det, går att lägga mycket tjockare än vanligt spackel. Bara skivan är stabil.
 
Eller spackla i omgångar o låtbdet torka mellan varje lager, Mao inte smeta på 20mm på en gång.
 
Husbonde skrev:
Tack för svar! Tror tyvärr att det är för djupt för att spackla (ca 2 cm), och det skulle väl ta ett par år för spacklet att torka. Din andra metod går också bort eftersom jag inte kommer åt baksidan. Eller menar du att det går att göra från framsidan? Låter pilligt.
Du sågar upp "fyrkanten" från framsidan med lämplig såg.
Sedan skaffar du ett par lister eller liknande som är 10-15 cm längre än vad hålet är brett.
Stoppa in listerna framifrån och sätt fast dom med både lim och skruv
Nu sågar du ut en ny fyrkant som är lika stor som hålet du tidigare sågade upp i väggen.
Limma och skruva fast den nya fyrkanten i hålet. (listerna stödjer så att den nya fyrkanten inte trillar in i väggen)

Spackla...
 
  • Gilla
CHRTEL och 1 till
  • Laddar…
Längst ner sitter det väl en regel/syll.
På sidorna bör det sitta reglar/stolpar.
Såga ett vertikalt snitt på halva halva stolpen (på var sida) från ovankant spricka till underkant skiva.
Såga ett horisontellt snitt ovanför sprickan.
Fäll in en 28x70 i ovankant på det nya hålet, skruva fast den i via den befintliga skivan.
Såga till en ny bit spånskiva som passar i hålet, 60cm bred och kanske 20cm hög.
Skruva fast den nya biten i stolparna, syllen och biten du fäste i den befintliga skivan.
 
En liten illustration som kanske hjälper...
Illustration laga hål.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jontekarlsson och 4 till
  • Laddar…
Jag tror det är bättre att fästa den nya biten på befintliga reglar och med stöd under själva skarven.
Då det verkar som TS inte ska gipsa utanpå detta.
 
Jag hade gjort enligt handymats skiss. Förmodligen sitter det redan en regel längst ner så man slipper den nedre stödlisten.
 
Keep it simple...
 
Man får ju även ta hänsyn till skalan. TS skriver att sprickan är ca 15 cm lång. En så liten bit kan inte vara nån fara att laga enligt handymats skiss. Eventuellt hade jag satt stödlisterna längs med skarven.
 
Skarvar utan stöd som skall målas är som gjort för att det ska spricka...
Sätt då "listerna" under skarven istället...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Zenobia och Handymats: Finfina grejer! Fattar precis! Det här blir spännande. (Glömde nämligen att berätta att tummarna sitter centrerade i mina handflator, ungefär. :) ) Men vad fan, friskt vågat...
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Efter närmare övervägande bestämmer jag mig för att prova gips. Skälen till det är:


1. Sprickan/hålet sitter precis vid sidan av en regel (spik syns nederst till vänster på bilden). Jag kommer alltså att få problem att sätta lister på insidan.
2. Jag insåg att jag behöver en del saker jag inte har hemma (sticksåg + spån- eller annan skiva). Är för tillfället billös och bor där bussarna går sällan.
3. Gips har jag hemma.


Vad kan gå fel liksom! (Hehe...) Det är ju bara att blanda och smeta på. Antar jag. Eller? Nån som har några goda råd på vägen innan jag börjar kladda? Jag tar en öl och en cig i solen i väntan på att folk börjar avråda mig.


Peace!
/Husbonde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.