Jag håller på att renovera hallen och har dragit om några kablar som tidigare gick i pansarrör utanför golvsockeln och ner genom ett uppsågat hål i trägolvet. Nu kommer kablarna gå i väggen innanför sockeln. men då återstår hålet i golvet. Jag tänker såga till två träbitar och sätta igen hålet, men kanterna på hålet är ganska oregelbundna, mer än vad som kanske syns på bilden. Nån som har nån idé om hur jag enklast får till helt raka kanter på hålet? Helst skulle jag kört med överhandsfräsen men det är för lite plats (hålet är ca 5 cm brett till väggen). Jag kan ju försöka med stämjärn men finns det nån annan metod?
Oregelbundet sågat hål i ett trägolv med synliga kablar och pansarrör intill betong och golvsocklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Fein/multiverktyg ☺️
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fein/multiverktyg ☺️
Jo, jag har en. Men inte tusan brukar jag ta fram den när det behövs lite precision. Jag vill ju helst ha 90 gradiga snitt på kanterna. Men visst - kan testa om jag inte kommer på nåt bättre.
 
Frågan är hur exakt du behöver att det blir. Det är ju ett gammalt golv med en hel del imperfektioner.
Men om du vill ha en snygg kant så kanske du kan göra ett grunt (fint) snitt med en sänksåg och sedan kan du ta stämjärnet eller multitool och hacka ur det som är kvar.
Det skulle då iofs bara funka för snittet parallellt med väggen.
 
Karthago Karthago skrev:
Frågan är hur exakt du behöver att det blir. Det är ju ett gammalt golv med en hel del imperfektioner.
Men om du vill ha en snygg kant så kanske du kan göra ett grunt (fint) snitt med en sänksåg och sedan kan du ta stämjärnet eller multitool och hacka ur det som är kvar.
Det skulle då iofs bara funka för snittet parallellt med väggen.
Jo, det kanske kan vara en idé. En anledning till att jag vill ha en rak kant är att ha nåt att limma mot, sen är det ju som du säger - ett slitet golv där det kanske inte spelar så stor roll.
 
Regla väggen 45x45 så skapar du ett nytt installation skikt för el, sedan på med gips.
 
Annars fram med japansågen, borde gå att få ett OK snitt (i alla ledder) med den.
 
C
Stämjärn hade jag använt alla gånger.
 
L Leif i Skåne skrev:
Regla väggen 45x45 så skapar du ett nytt installation skikt för el, sedan på med gips.
Akta dig du ;). Här har jag jobbat hårt i två veckors tid för att få bort de gamla pansarrören, riva ner putsen bara för att kunna få bort alla synliga installationer. Sen skulle det inte vara praktiskt möjligt då ytterdörren finns precis utanför bild i ovankant och utrymmet är begränsat.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Karthago Karthago skrev:
Annars fram med japansågen, borde gå att få ett OK snitt (i alla ledder) med den.
Just en japansåg har jag inte, kanske läge för ett nytt verktygsköp? Det luriga är ju att det är fyllt med något(?) under golvet så det är svårt att såga på så sätt. Har funderat på att använda sticksågen annars.
 
C cpalm skrev:
Stämjärn hade jag använt alla gånger.
Det kanske får bli det ändå - är mest bekymrad över att mina stämjärnskills inte är tillräckligt bra :rolleyes:
 
Använd en regel, skiva eller annat rakt föremål som ett anhåll för bladet till feinsågen. Det borde bli rakt och gå snabbt.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Använd en regel, skiva eller annat rakt föremål som ett anhåll för bladet till feinsågen. Det borde bli rakt och gå snabbt.
Hm, det var nåt jag inte tänkt på. Det låter som nåt som är värt att testa.
 
Sen är det ju viktigast att det blir rakt i överkant så det sluter tätt mot klossen. Så om du sågar lite snett inåt kan du finputsa kanten sen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.