Vi lät Anticimex göra en besiktning i veckan på ett hus som vi är intresserade av.
Då upptäckte vi höga fuktvärden (läs dyngsurt) ca 1-2 cm runt hålet för avloppet till duschen, det är krypbar torpargrund, så det var enkelt att upptäcka. Isoleringen innanför masoniten såg torr ut, men vi plockade inte ner skivan för att se djupare hur spånskivan och isolering såg ut.

När vi kollade golvbrunnen såg vi ett litet hål, ca 5-7mm i diam. i brunnsmanschetten som kan vara orsaken till det hela. Badrummet är helkaklat och omgjort 2007, och jättefint i övrigt. Så det vore synd att riva upp golvet "bara" för detta.
Går det att täta ett sånt här hål med tätningsmassa eller något liknande, hur bra blir det? Och framförallt, hur länge håller det?

Ska undersöka ytterligare tillsammans med husägaren i nästa vecka hur det ser ut. Och om spånskivan ser ok ut, så går vi nog vidare med köpet av huset.
Men kan man lita på en lagning av manschetten med tätningsmassa?

Några tips hur vi ska agera?
 
Redigerat:
Det är inte trolig man byggt 2007 på ett sätt som möjligtgör reparation av manchetten. I så fall blir reparayionen icke godkänt. Men å andra sidan, spelar det kanske ingen roll? Ni kan alltid prova med att fylla hålet med nåt lämpligt t.ex. silikon. Eller tejpa med en bit av manchett och smörja med tättande gegga?

Torka kan ni göra underifrån. Riva lite, torka och försegla tillbaka.

Räkna dock inte med att kunna försäkra badrummet mot fukt.
 
Renoveringen av badrummet är inte gjord av någon firma, utan "fackmannamässigt utfört" av en kompis till ägarna till huset. Och jag har inte sett någon dokumentation eller bilder på hur arbetet har fortgått, så jag vet inte hur stora möjligheter jag har att försäkra badrummet ändå.

Ska prata med mitt försäkringsbolag imorgon och fråga hur det ställer sig till det hela när vi ska försäkra huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.