Hej,

I helgen kommer elektriker och drar om elen i ett 60-talshus vi köpt. En öppen fråga är huruvida han även ska flytta befintliga strömbrytare till rätt höjd. De sitter idag väl högt och detta ingår inte i fastpriset vi kom överens om. Han vill ha 4500 efter ROT för ca 10 strömbrytare, men kommer inte åtgärda hålen de gamla strömbrytarna lämnar efter sig. Detta får jag sannolikt göra själv. Samtliga rum ska ändå målas ska sägas. Antingen bredspacklas eller renoveringstapet.

Frågan är hur jag enklast fyller hålen från gamla strömbrytarna. Fyller man med spackel, sågar ut gips eller finns doslock som inte sticker ut som man kan spackla/tapetsera över?
 
Jag hade bytt ut en bit av gipsskivan runt strömbrytaren.

Medan elektrikern flyttar dosan tar du å sågar till en gipsskivebit som är minst lika stor som hålet som är upptaget, då kan elektrikern borra hål i nya skivan, å du kan efteråt såga till hålet/skivan så att de passar varandra.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade bytt ut en bit av gipsskivan runt strömbrytaren.

Medan elektrikern flyttar dosan tar du å sågar till en gipsskivebit som är minst lika stor som hålet som är upptaget, då kan elektrikern borra hål i nya skivan, å du kan efteråt såga till hålet/skivan så att de passar varandra.
Tack, det var så jag instinktivt hade gjort men tänkte att det kanske är svårt att få till formfaktorn så perfekts att gipsbiten jag sågat till inte trillar in i hålet när man spacklar över sedan. Men det kanske är halva konsten att få till formfaktorn med såg hyffsat och sen fila biten så det blir hyffsat tajt innan man spacklar?
 
H Husmasken1 skrev:
Frågan är hur jag enklast fyller hålen från gamla strömbrytarna. Fyller man med spackel, sågar ut gips eller finns doslock som inte sticker ut som man kan spackla/tapetsera över?
Jag brukar fylla hålet med biltemas stenlim, som fogskum men lite hårdare, skär sedan bort det som sticker ut från väggen och spacklar.
Funkar bra för mig, både på gips och som här när det endast är spånskiva.

Ett hål i en vit vägg med spånskiva synlig i hålets insida och en elledning som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål i en spånskivevägg fyllt med rosa stenlim som sticker ut ojämnt mot väggens yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Husmasken1 skrev:
Tack, det var så jag instinktivt hade gjort men tänkte att det kanske är svårt att få till formfaktorn så perfekts att gipsbiten jag sågat till inte trillar in i hålet när man spacklar över sedan. Men det kanske är halva konsten att få till formfaktorn med såg hyffsat och sen fila biten så det blir hyffsat tajt innan man spacklar?
Man limmar/skruvar fast tex en bit OSB som kommer hålla fast den lilla gipsskivebiten.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag brukar fylla hålet med biltemas stenlim, som fogskum men lite hårdare, skär sedan bort det som sticker ut från väggen och spacklar.
Funkar bra för mig, både på gips och som här när det endast är spånskiva.

[bild]
[bild]
Tack för tipset, det kan defintivt vara ett bra alternativ i detta fallet. Eftersom det är ca 10 strömbrytare kan det ju vara värt att prova båda alternativen och gå vidare med det som blir bäst/snabbast.

Är denna metod ett bra alternativ även för de spåren de fräser för kabeln till nya uttag kanske, eller är de så ytliga att det räcker med spackel?

Även lite nyfiken om andra anser det vara värt eller dumheter att flytta strömbrytare ned en 20-30 cm för att matcha branschstandard eller om det bara är massa pengar och jobb i sjön. Ett alternativ är att hoppa över biarean som mest består av betongväggar. Den är inte inräknad i offerten och jag gissar att komplikationer eller bök kan uppstå med fräsande i betong och efterföljande lagning.
 
H Husmasken1 skrev:
Är denna metod ett bra alternativ även för de spåren de fräser för kabeln till nya uttag kanske, eller är de så ytliga att det räcker med spackel?
Jag har alltid en pistol med stenlim ståendes, finns alltid hål att fylla:D
Vet inte hur länge men kan använda samma tub, men minst ett år.

Väldigt djupa hål fyller jag först med stenlim.
Om de inte är fullt så djupa så använder jag one strike filler. Sjunker inget.
För att få till en perfekt slutfinish avslutar jag med vanligt väggspackel.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750
[URL]https://www.bauhaus.se/reparationsmassa-one-strike-filler-1l#go-to-description[/URL]
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har alltid en pistol med stenlim ståendes, finns alltid hål att fylla:D
Vet inte hur länge men kan använda samma tub, men minst ett år.

Väldigt djupa hål fyller jag först med stenlim.
Om de inte är fullt så djupa så använder jag one strike filler. Sjunker inget.
För att få till en perfekt slutfinish avslutar jag med vanligt väggspackel.
[länk]
[länk]
[länk]
Tack Peter, verkligen snällt med länkar till och med. Nu har jag bra lösningar på problemet. Snubblade även över variant som jag antar skulle kunna kombineras med den första lösningen i tråden. Man expanderar en eller två så de sitter och sen ett lock eller gipsskivor på. Någon som vet vad de heter?

Expansionsbult i vägg för fastsättning, omgiven av elinstallation med färgade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur som helst blir det nog lösningen med stenlim första alternativet i slutändan. Antar att en 2-3 tuber räcker till 10 hål.
 
H Husmasken1 skrev:
Hur som helst blir det nog lösningen med stenlim första alternativet i slutändan. Antar att en 2-3 tuber räcker till 10 hål.
EN tub räcker antagligen till 150 doshål.
50L i varje!
Så det blir inte så dyrt.:D
 
Fantastiskt! Fungerar den här lösningen bra även på frästa spår i trä och betongväggar så kanske jag ska överväga att be elektrikern gömma de kablar där vi landat i utanpåliggande kabel till uttag.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har alltid en pistol med stenlim ståendes, finns alltid hål att fylla:D
Vet inte hur länge men kan använda samma tub, men minst ett år.

Väldigt djupa hål fyller jag först med stenlim.
Om de inte är fullt så djupa så använder jag one strike filler. Sjunker inget.
För att få till en perfekt slutfinish avslutar jag med vanligt väggspackel.
[länk]
[länk]
[länk]
Gick idag på jakt efter reparationsmassan på bauhaus men produkten verkar ha utgått då den inte finns i lager någonstans. Mer märkligt är att personalen inte kunde hänvisa mig till en alternativ/motsvarande produkt då t ex grovt spackel är max 10 mm, medans den utgående klarar 75 mm. Känner du till någon alternativ produkt eller är det stenlim som gäller då även när det är grundare?
 
H Husmasken1 skrev:
Gick idag på jakt efter reparationsmassan på bauhaus men produkten verkar ha utgått då den inte finns i lager någonstans. Mer märkligt är att personalen inte kunde hänvisa mig till en alternativ/motsvarande produkt då t ex grovt spackel är max 10 mm, medans den utgående klarar 75 mm. Känner du till någon alternativ produkt eller är det stenlim som gäller då även när det är grundare?
Byggmax variant är betydligt billigare och funkar lika bra,
https://www.byggmax.se/midun-fyllspackel-lätt
 
BirgitS
H Husmasken1 skrev:
Även lite nyfiken om andra anser det vara värt eller dumheter att flytta strömbrytare ned en 20-30 cm för att matcha branschstandard eller om det bara är massa pengar och jobb i sjön.
Jag skulle ju inte bry mig om det, förutom om det finns någon som inte når upp till dagens strömbrytare (och som kan kunna ändra dem, dvs. inte småbarn). Man vänjer sig fort på vilken höjd de sitter.
H Husmasken1 skrev:
Ett alternativ är att hoppa över biarean som mest består av betongväggar.
Däremot är det nog väldigt jobbigt om olika delar av huset har strömbrytarna på olika höjd. Då blir det besvärligt för muskelminnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.