Hej

Vi har två golvbrunnar i vårt hus med hål i golbrunnsmanschetten. Som jag förstår det måste hela badrummet göras om för att åtgärda detta på ett sätt som är godkänt ur försäkringssynpunkt.

För det första: stämmer detta helt? Om hålet är synligt, finns det verkligen inget bra sätt att laga det på som är godkänt?

Sedan undrar jag vad man kan göra temporärt för att kunna sova lite bättre och dessutom kunna använda dessa duschar. Borde det inte gå att gegga igen hålet med någon tätmassa/lim eller lappa med en bit tätskikt man klippt till själv?

Någon som gjort något liknande eller har någon rekommendation?

Här är det större hålet på nedervåning med betongbjälklag under (ursäkta det utzoomade perspektivet):
view
https://drive.google.com/file/d/1J9xDaUffnpPwyJjISwAPdcspAC1LTlJT/view?usp=sharing

Den andra golbrunnen har endast ett litet hål, stort som huvudet på en platt skruvmejsel.
 
  • Hand håller skruvmejsel för att undersöka ett synligt hål i golbrunnsmanschetten på ett kaklat badrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det ser ut som om badrummet har några år på nacken. Är det 90-tal?

Hur som helst så har du rätt i att det knappast går att laga det på något godkänt sätt. Men badrummet är så gammalt att det ändå inte finns mycket att hämta på försäkringen. Dags att renovera!

Men synliga hål i manschetten går i praktiken att laga med tätmassa baserat på akrylat med kritafiller samt en tätlapp. T ex skulle troligen Casco Aquastop och en bit brunnsmanschett från samma tillverkare fungera.
 
  • Gilla
Fredrik_Z och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Det är byggt 2000 och vi är fullt medvetna om att det börjar bli dags att renovera, inte minst av estetiska skäl. Vi vill bara ha lite mer tid på oss då det rör sig om två badrum och vi kanske dessutom måste byta värmepumpen etc.
 
J
F Fredrik_Z skrev:
Tack för svar. Det är byggt 2000 och vi är fullt medvetna om att det börjar bli dags att renovera, inte minst av estetiska skäl. Vi vill bara ha lite mer tid på oss då det rör sig om två badrum och vi kanske dessutom måste byta värmepumpen etc.
Håller med om ovanstående. Ett litet tillägg bara: Är det betongbjälklag under så kan det ju inte hända väldigt mycket vid en ev läcka heller, speciellt int eom du tätar efter bästa förmåga. Sedan finns det ju säkert bra möjligheter att sätta dit en duschkabin också, och då är du ju home safe.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är betongbjälklag på nedervåningen men det finns även ett litet hål i en golvbrunn under ett badkar på övervåningen där det är träbjälklag. Där tänkte jag dels täta men också förlänga röret från badkaret så att det går djupare ned i golvbrunnen.
 
Vi fick anmärkning på besiktningen när vi köpte hus om golvbrunnen där det släppt mellan golvbrunn och tätskikt.
Säljaren anlitade remaljeringsbolaget för att lösa detta. https://www.remaljering.se/Golvbrunnar

Vi fick 15års garanti efter utfört jobb och har duschat dagligen i denna i de 4år vi bott här utan problem.
 
Claes Sörmland
F Fredrik_Z skrev:
Jag köpte denna senast jag var på bauhaus. Har den några nackdelar jämfört med Casco Aquastop?
[länk]
Jag vet inte vad det är i produkten men det är ett lim. Du vill inte ha ett lim utan en latexmassa som fungerar som ett flexibelt tätmembran efter att du flödigt penslat på det i några omgångar. Därav mitt förslag Casco Aquastop. Motsvarande produkt från Probau tycks heta Probau 553 Multiseal Membrane.
 
  • Gilla
Fredrik_Z
  • Laddar…
O ogget skrev:
Vi fick anmärkning på besiktningen när vi köpte hus om golvbrunnen där det släppt mellan golvbrunn och tätskikt.
Säljaren anlitade remaljeringsbolaget för att lösa detta. [länk]

Vi fick 15års garanti efter utfört jobb och har duschat dagligen i denna i de 4år vi bott här utan problem.

Tack. Jag har hört av mig till dem för offert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.