Jag har en instskamin med glaslucka. Glaset på den har spruckit och det finns inga reservdelar att köpa. Sprickan blir bara större och snart blir det brandfarligt.

Det är även böjt och ingen glasmästare jag vart i kontakt med klarar av böjning samt fästning i luckan då det verkar som om glaset är inbyggt inluckan.

Liknande ny kamin+installation går på minst 20k men då är det i billigaste laget.

Nu till frågan: Kan jag medelst termit eller liknande själv svetsa ihop sprickan? Min plan är att
Ta en annan bit härdat glas, krossa till fina partiklar.
Lägga nuvarande trasiga bitarna på makadam för att hålla formen.
Hälla ner glaspulvret i sprickan.
Ström ett fint spår av Al/FeO2 nano-damm i sprickan och tända på.

Det kommer ju smälta glaset och sedan trycka ihop i ändarna med sten så det fäster.

Är jag helt galen eller kan det fungera? Finns det något bättre sätt att laga kaminflas på?
 
Åsa Lund
Jag hade inte vågat göra sånt själv och sedan elda i kaminen
 
A
Är glaset rakt, dvs inte välvt? Gå då till en glasmästare, så skär han till ett kaminglas på nolltid och inte alltför dyrt.

Det gjorde jag till vår förra kamin.
 
Bilder är ju bra... Rent spontant så måste du väl ha någon slags form misstänker jag, annars är nog risken att det blir skit när du värmer upp glaset.. Lova att du filmar när du gör det
 
Åsa Lund
Glaset är böjt enligt andra stycket i inlägget
 
Hmm, termit tror jag inte riktigt på som lösning.
Dels så klarar ju det härdade glaset en rätt hög temperatur, så du har bara råd att "missa" 3-400 grader från termitens max-temp. Dvs det måste vara en rätt ordentlig koncentration vid sprickan. Bara ett fint spår kommer nog inte riktigt upp i tillräcklig temp.
Dessutom måste du ju ha ett tillräckligt överskott av glas så att det räcker för sprickan, utan att lämna porer/hål från termiten efteråt.
Och när allt detta är klart så är det väl tveksamt om härdningen är kvar i glaset efteråt.

Om man ska laga det, vilket jag egentligen inte tror på, ska du nog snarare antingen ha ett lim som klarar temperaturen eller lägga en stål-list på varje sida med en tätningslist, så att du hanterar sprickan som om det vore två olika delar av kaminglaset. Men det lär ju knappast bli estetiskt.

Om du redan har kollat med https://www.kaminglas.se och fått svaret att det inte går att göra ett nytt åt din kamin skulle jag nog leta på blocket och se om du kan hitta samma insats med helt glas någonstans till ett rimligt pris.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Scouten skrev:
Är glaset rakt, dvs inte välvt? Gå då till en glasmästare, så skär han till ett kaminglas på nolltid och inte alltför dyrt.

Det gjorde jag till vår förra kamin.
Det är välvt i en ovanlig form.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hmm, termit tror jag inte riktigt på som lösning.
Dels så klarar ju det härdade glaset en rätt hög temperatur, så du har bara råd att "missa" 3-400 grader från termitens max-temp. Dvs det måste vara en rätt ordentlig koncentration vid sprickan. Bara ett fint spår kommer nog inte riktigt upp i tillräcklig temp.
Dessutom måste du ju ha ett tillräckligt överskott av glas så att det räcker för sprickan, utan att lämna porer/hål från termiten efteråt.
Och när allt detta är klart så är det väl tveksamt om härdningen är kvar i glaset efteråt.

Om man ska laga det, vilket jag egentligen inte tror på, ska du nog snarare antingen ha ett lim som klarar temperaturen eller lägga en stål-list på varje sida med en tätningslist, så att du hanterar sprickan som om det vore två olika delar av kaminglaset. Men det lär ju knappast bli estetiskt.

Om du redan har kollat med [länk] och fått svaret att det inte går att göra ett nytt åt din kamin skulle jag nog leta på blocket och se om du kan hitta samma insats med helt glas någonstans till ett rimligt pris.
Jag har kollat med kaminglas. Jag har idag aluminium balkar vid sprickan för att hålla fast glaset.

Men härdat glas tål väl inte 3500-4000c som det blir i detta fallet? Det gör ingenting om det blir lite brända restprodukter i glaset då det kan användas till jag byter ut kaminen.

Nåja, jag ska se om jag hinner testa i veckan och jag kommer filma och återkomma med rapport,.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Nja, det blir mer 2200-2500c därför har du inte "råd" att tappa så mycket från max-temp.

Men visst kan du testa, fast jag skulle rekommendera dig att testa på några spillbitar först så att du lär dig hur du ska förvärma, placera termiten och hur formen ska vara uppbyggd etc.
Jag tror inte att du kommer lyckas på försök 1, men det låter som ett roligt projekt att hålla på med! :)
 
Det är helt omöjligt att svetsa ihop glas. Även om du skulle lyckas smälta ändarna skulle spänningarna krossa övriga delar. Ännu sämre blir det med termit då alumimiumoxiden som bildas kommer blanda sig med glaset i smältan.

Edit: Omöjligt utan ugn för att värma hela styclet och sen temperering. Men härdat kaminglas kanske inte har samma innehåll som vanligt glas.
 
Redigerat:
Det är inte härdat glas i kaminer, utan keramiskt sk Robax eller Neoceran Lägg gärna upp en bild på luckan.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Härdat glas är termiskt behandlat. Man låter ytan kallna före kärnan på ett kontrollerat sätt.
Så man kan inte framställa "härdatglaspulver" och svetsa glas med.
Kanske någon som har en ugn med nog hög temperatur kan hjälpa dig forma glas till rätt form.
I unga år höll jag på med kemi och då bockade jag och farsan glasrör. Vi värmde med gaslåga, hur simpelt som helst.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.