Håller på att renovera första rummet i huset och när vi tog bort en list så visade det sig att en gipsbit satt lite löst och med molly så den lossnade. Kommer ju synas över listen så hur lagar man detta bäst? Väggskada vid golvlist med en bit gips som lossnat och ligger på trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller spackla några gånger om ni ändå tänkt spackla. Annars är Gipsbruk bra men onödigt att köpa en säck bara för det där.
 
Gipsplåster :rofl::rofl: ja, jösses va de finns... Spackla ett par tre gånger räcker väl bra, låt torka mellan gångerna bara, sjunker in vid torkning.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Limma tillbaka biten med vanligt trälim. sedan spackla. Husfix går också (finns i små förpackningar), men det blir hårt, så släta till snyggt (svårslipat)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Lim och spackel låter som en bra plan.
Glipa mellan vägg och tak som den här är det bäst att spackla? (tänkte sätta latexfog mellan vägg och tak och inte ha list i tak) Glipa och flagad spackel mellan vitmålat tak och vägg utan list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D DrDim skrev:
Lim och spackel låter som en bra plan.
Glipa mellan vägg och tak som den här är det bäst att spackla? (tänkte sätta latexfog mellan vägg och tak och inte ha list i tak) [bild]
Grovspackel isåfall. Vanligt väggspackel fyller dåligt och torkar långsamt i tjocka lager. Lite lurigt i det hörnet eftersom du inte vill kladda på takytan. Jag hade kört husfix eller gips för att fylla ut och sedan finspacklat. Men stor risk att du kletar på taket. Maskeringstape kanske?
 
Limmade och det sitter bra, har köpt husfix som jag ska använda där det behövs (är inte sån glipa på hela väggen). Mot fönstret i rummet är det omvänt att taket inte går helt mot väggen ska jag köra husfix där med?
Hörndetalj vid golv med synliga rester av lim, spackel och bortskrapad tapet på vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan fråga ska man ta bort "luddet" på väggen där man skrapat tapet med vatten/tapetloss eller räcker det att slipa, eller ska man låta det vara?
Och vad gör man när det sitter gammalt spackel som här, slipar?
Vägg med delvis borttagen tapet, synligt spackel och limrester under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D DrDim skrev:
Limmade och det sitter bra, har köpt husfix som jag ska använda där det behövs (är inte sån glipa på hela väggen). Mot fönstret i rummet är det omvänt att taket inte går helt mot väggen ska jag köra husfix där med?
[bild]

En annan fråga ska man ta bort "luddet" på väggen där man skrapat tapet med vatten/tapetloss eller räcker det att slipa, eller ska man låta det vara?
Och vad gör man när det sitter gammalt spackel som här, slipar?
[bild]
Hus fix funkar. Släta av snyggt bara. Hårt att slipa. Allt löst ludd måste bort. Annars kommer det släppa när du drar på lim. Prova att fukta med fuktad svamp. Många hyr en ångmaskin. Lär fungera bra. Jag brukar måla med någon billig tak eller vägg färg. Det finna olika specialfärger för detta, men de är dyra. Efter målningen ser du direkt om/var det släpper. Slipa/spacka där om på med lite mer färg. Vill du ha livrem och hängslen. drar du på en renoveringstapet när du har stabiliserat ytan med färg. Då har du en helt stabil och neutral yta att starta om ifrån. Renoveringstapet är dyr, men då slipper du för all framtid problem.
 
Om du ska ha list över behöver du inte göra någonting...
 
A andersda skrev:
Om du ska ha list över behöver du inte göra någonting...
Nej, det förstår vi nog allihop. TS uttrycker dock i inlägg #6 att han inte vill ha någon taklist.
 
J Johan456 skrev:
Nej, det förstår vi nog allihop. TS uttrycker dock i inlägg #6 att han inte vill ha någon taklist.
Jag tror intr det är ett tak på första bilden...
 
A andersda skrev:
Jag tror intr det är ett tak på första bilden...
Det är ett tak, har suttit en skjutdörrgarderob monterad i taket som vi har rivit ned.
 
T
Första bilden ser det ut som VP-rör i väggen? Var lite extra försiktig ifall du ska spik/skruva list där.
 
T TechChad skrev:
Första bilden ser det ut som VP-rör i väggen? Var lite extra försiktig ifall du ska spik/skruva list där.
Den allra första är det mycket riktigt rör till element, fjärrvärme, listen kommer ju så klart spikas högre upp när vi kommit så långt. Vi tar det sakta men säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.