Hallå, vi bilade upp ett hål i en gjuten och putsad 25 cm tjock innervägg i källaren i vårt gamla hus för att lägga ny avloppsdragning i golvet.

Hålet går dock upp en bit i väggen och jag behöver fylla igen nu när avloppet är lagt och golvrännan gjuten. Tänkte laga genom att mura in en bit leca och sen putsa igen. B-bruk för att både mura och putsa, borde det funka? Eftersom hålet är hyfsat runt och lecan inte är det blir det till att fylla upp rejält lager på sina håll, så kanske lagningsbruk är bättre, eller rent av trycka upp bitar av formplyfa och försöka "gjuta" igen med grovbetong?

Mvh,
/A
 
Redigerat:
Kommer du åt både inifrån och utifrån?
 
Jadå, borde skrivit att det är en innervägg, jag ändrade det ovan :)

Det bilade hålet är typ 20x30 cm.

/A
 
Nu är jag mer inne på att trycka upp en bit formplyfa från sidorna och lämna en öppning på ena sidan där jag gjuter i med grovbetong istället (för att jag kom på att jag har ett par säckar över).

Övriga ställen på väggen där vi behöver fylla i/laga runt ventilationsrör etc får bli B-bruk i två-tre påslag, det borde funka!.

/A
 
Så hade jag också gjort.
 
Jag hade gjort som du beskrev i sista inlägget.
Formsätt med en plyfa på varje sida. Gör sedan en slas på ena sidan där du häller i betongen.
Fyll upp hela slasen när du gjuter. Dagen efter när du river så slår du av den betongen som blev kvar i slasen.
På så vis så fyller man upp hela håligheten..

Använd gärna expanderbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.