A
hej,

Bröt upp plastmattan igår och vill spara det gamla undergolvet. Tyvärr var det som jag hade läst i en ritning. De har lagt ner ett rör i golvet på 80-talet.

Vad ska jag köpa gör virke för att det ska bli så bra som möjligt? Brädorna är 30x75 i undergolvet har dimensionen.

Funderar på glespanel, men de ser fasade ut i kanterna
https://www.byggmax.se/28x70-glespanel-p08128070
 
  • Uppbruten del av trägolv med synligt svart rör och isolering, omgiven av intakt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eric Öbo
Johan1975z skrev:
hej,

Bröt upp plastmattan igår och vill spara det gamla undergolvet. Tyvärr var det som jag hade läst i en ritning. De har lagt ner ett rör i golvet på 80-talet.

Vad ska jag köpa gör virke för att det ska bli så bra som möjligt? Brädorna är 30x75 i undergolvet har dimensionen.

Funderar på glespanel, men de ser fasade ut i kanterna
[länk]
Det är ett slags spontad bräda som användes som undergolv förr. När jag har lagat upp har jag fräst en likadan profil i verkstaden. Kan nog vara värt det för att få det bra. Gå till närmaste brädgård (en riktig, inte Byggmax, Bauhaus etc.) och kolla. Kostar ett par tusenlappar men då kan du passa på att hyvla upp ett antal och byta ut på fler ställen om det behövs.
 
Jag tycker inte det där ser ut som ett undergolv. Det är behandlat(fernissat?) Gissningsvis ett grangolv som brukade vara 35-38mm i tjocklek, inte ovanligt på 50-talet.
 
Eric Öbo
Ymer Ymer skrev:
Jag tycker inte det där ser ut som ett undergolv. Det är behandlat(fernissat?) Gissningsvis ett grangolv som brukade vara 35-38mm i tjocklek, inte ovanligt på 50-talet.
Kan ha fernissats senare. I princip endast sportstugor som hade bara plankgolv under den tiden, är min erfarenhet. När vi rev upp plastmattorna i vår gamla lägenhet hade ett par av rummen fermissade golv, andra inte, men det var helt klart undergolv.
 
A
Ja, det kan stämma.

Den bänsta planka är ju avsågad så om jag ber ett snickeri om hjälp så kommer jag ändå få fräsa ur den plankan.
Känns som det är lättast att såga till plankorna själv. Har ni någon ide på vad för virke man ska köpa? Har en cirkelsåg och en fräs :)

Tror ni det är musgång där till vänster? Ser inte musskit men det såg ut som en gång..
 
Eric Öbo
Johan1975z skrev:
Ja, det kan stämma.

Den bänsta planka är ju avsågad så om jag ber ett snickeri om hjälp så kommer jag ändå få fräsa ur den plankan.
Känns som det är lättast att såga till plankorna själv. Har ni någon ide på vad för virke man ska köpa? Har en cirkelsåg och en fräs :)

Tror ni det är musgång där till vänster? Ser inte musskit men det såg ut som en gång..
Mät tjockleken bara, sedan kan du kanske klyva och fräsa själv. Använd gran, de flesta undergolv är i granvirke. Mjukt men vackert.. ;)

Och möss hör till ett gammalt hus. Rätt mysigt så länge de inte kommer i dagen eller gnager sönder elkablar.

EDIT: Du tar givetvis bort den kluvna brädan till vänster om röret.
 
Redigerat:
Eric Öbo
Johan1975z skrev:
Ja, det tänkte jag inte på..

Jag tar bort den plankan och sen kör jag på dessa:
[länk]

Får kapa och fräsa. Borde blir bra?
Det kommer gå som smort.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.