Underlagspappen i nederdelen av taket har försvunnit och råspånten har börjat bli murken, se bild.
Hur kan jag fixa detta så att det funkar fram tills att jag renoverar taket? Jag antar att det bör göras senast nästa år.

20150908_194607.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säkrast är en ordentlig presennings som går över taknocken, så slipper du läckage som förvärrar skadorna.
 
Håller med thomas33. Köp en rejäl 600g/m2 presenning och spänn fast på taket över vintern.

Om du inte ska göra jobbet själv så försök få det gjort i år innan ROT-avdraget försämras.
 
Det verkar kosta i storleksordningen 10 000:- att få presenning över hela taket vilket inte känns helt motiverat att köpa för en temporär lösning.

Någon som har något annat förslag på vad jag kan göra?
 
Kolla vad det kostar att hyra och du behöver väl inte klä in hela taket?
 
Kolla på en 180g/kvm presenning istället. Dessa är betydligt billigare, jula har bra sådana presenningar. Om du spänner fast dem ordentligt på taket så bör det också fungera bra. Du kan lägga några fastspända reglar över.
 
jag hade lappat där det läcker in med kall-asfalt, har själv gjort det på några ställen tills jag får tummen ur och byter papp vilket nog blir till våren :) Man ser ju inifrån vart det läcker samt vart pannorna ligger snett eller är trasiga!

Funkar finfint med bitumen / asfalt hos mig iaf...det hade jag kört på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.