Hej. jag behöver lite hjälp och tips..:surprised:
behöver laga sockeln på vårt hus som fått förfalla under en massa år.. Nu när vi tagit över det känns det som en viktig sak att böraj med.
Gissade att det borde vara kalkputs men när jag nu var ner och tittade så är den ju ganska mörkgrå och de bitar jag fick loss var mycket hårda och kunde inte smulas sönder..
betyder detta att det är cement ändå? Eller kalk-cement..:x
Blir bara virrigare ju mer jag läser.. ber är iaf stora stycken borta så många stenar har kommit fram på flera ställen.
Tips på hur man enklast och på mest hållbara sätt kan fixa detta?(y)
 
Hej!

Är hela sockeln putsad eller är den bara murad?

Det absolut mest hållbara är att laga med murbruk A. men det är ganska
svårt att arbeta med. Det är svårt att få brukat att hänga kvar så att säga.
Murbruk B Håller också bra och är ett smidigare bruk..


Göran
 
Hej. Nog är den putsad. ganska tjockt lager.
Men om jag förstått det rätt ska man inte alls använda ett bruk som är starkare än det som sitter.
så om det är kalkbruk är det inte bra att lägga på cement. dels för att det är starkare och dels för att det är tätare..
Kan försöka lägga upp en bild imorgon ;)
 
Funderat på att ta bort putsen helt o hållet så att stenarna kommer fram?
 
Det tycker jag är en bra ide! Det var förmodlingen så huser såg ut från början.
Prova nånstans där det inte syns så mycket och se hur det funkar och ser ut först!

Lycka till! :)
 
Hm den tanken har inte slagit mej...
Låter spännande. men ventilerna som sitter är i jämnkant med putsen. Antar att dom kan ha bytts ut. det var en ide som kräver lite eftertanke...
varför kan dom ha lagt på puts från början då? Måste den behandlas på något sätt om man skulle knacka bort den puts som sitter?
 
Om huset är från 1990 så kan det ha varit byggt med putsad grund från början, förstås... Har för mig att det blev modernt att putsa grund mot slutet av 1800-talet
 
Om det nu är cementputs talar det väl för att det är gjort senare än 1919. Jag trodde cementputsen kom senare än så (i alla fall hos var man).

Om det är en klassisk torpargrund som är putsad i efterhand är detta inte så viktigt att laga. Många menar snarare att man bör knacka bort putsen eftersom den kan göra grunden för tät. En för stark cementputs kan ev. också skada grundstenarna eller låsa dem på ett olämpligt sätt. Har putsen å andra sidan suttit i decennier, som jag skulle gissa, och grunden är torr och fin är det nog knappast någon större fara. Den allvarligast risken är om putsen har släppt i flak utåt så det bildas fickor som leder in vatten i grunden och även ger frostsprängning.
 
Det är oändligt svårt att ta bort cementputs från en gammal stengrund. Tro mig, jag har gjort det på delar av vår grund och det är inte roligt! Om putsen är tillräckligt tjock så kan den på sina ställen lossa i stora sjok, men problemet är att det ändå blir kvar en smutsig hinna på ytan som förtar intrycket av den fina stenen. Har provat att blästra bort den men då förstör man ytan på stenen som tappar sin lyster och blir helt matt.
 
På ett ställer har det tyvärr lossnat jättemcyket, verkligen ätit sig in i grunden..
Vi får försöka laga på nått vis.. KCbruk kanske? med massa storsten i..
Kan tänka mej att det inte är det lättaste att ta bort.. men om man lagar med KC-bruk då? Kan funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.