Jag håller på att inreda ett gammalt uthus i timmer till en gäststuga. Uthuset är byggt 1848. Dörren är lika gammal, är låg och inåtgående och vacker så den vill jag ha kvar. Problemet är att det är centimeterstora springor mellan vissa av brädorna i dörren. Brädorna är stående. Finns det något sätt att täta dessa springor? Hur och med vad? Jag vet att man kanske borde plocka isär dörren men det vill jag undvika. Jag vill inte förstöra dörren men vill samtidigt att lagningen ska bli så osynlig som möjligt. Kan någon ge tips? Tack!
 
Ska den målas om oxå?
 
En bild underlättar. ;)
Så i väntan på bilden slänger jag upp litet tips.
För att skapa"gammal" plank. Låna en bläster.
Jag har blästrat en stol, en kista och ett litet skåp. Dom ser slitna och gamla ut. Årsringarna står ut och märgen försvinner.
Så behöver du byta någon planka kan detta funka.
 
  • Gilla
malohl1
  • Laddar…
Hej!

Är det en spegeldörr?

karln
 
IMG_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här ser ni dörren. Min fundering gäller hur man fyller springorna. Med träkilar rakt igenom? Med isolering och lite trä ytterst? Med isoleringsskum? Det gäller att inte förstöra dörren......
 
Använd naturmaterial. Dreva med lin. Kläm in en tunn list.
 
  • Gilla
malohl1 och 1 till
  • Laddar…
Kan ju hända att springorna kryper ihop om du linoljar upprepade gånger så att träet blir mättat.?
 
Har en liknande dörr i sommarstugan. Där har man helt enkelt tätat genom att sätta på lister på insidan. Det är gjort för minst 100 år sedan, så ingen kan säga annat än att det är tidstypiskt. :)
 
Zip, vet du vilka lister, ungefär, som använts i din stugdörr? Rundade kanter? Tjocklek? Låter som en smidig lösning, med lindrevning i själva springorna. Vad tror du, Darth, om förslaget att spika på lister istället för att klämma in listerna?
 
lin hade jag kört med de tunna springorna, sväller tätt o fint vid fukt med :)
 
malohl1 skrev:
Zip, vet du vilka lister, ungefär, som använts i din stugdörr? Rundade kanter? Tjocklek? Låter som en smidig lösning, med lindrevning i själva springorna.
Det är 40 mil till stugan så min beskrivning är ur minnet. Listerna är ca 20 x 60 mm och kanterna ser ut att vara avfasade med en handhyvel. Någon drevning i springorna finns inte kvar och jag vet inte om det någonsin funnits.
 
Jag hade försökt med att klämma in en lagom list. Utan att spika, enbart för att inte skada dörren. Men ett par nubb kanske inte är så farligt.
vill passa på att tala om att jag inte är särskilt bevandrad inom byggnadsvård, även om jag är smått genialisk...
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket ska den tätas? För att behålla värmen inne i uthuset?
Där är ju en väldigt stor springa mellan dörren och gåtten som gångjärnen är fästade i, hur ska du göra med den?
 
Mm, tätningen är för att bevara värmen. Och ja, springan är i det närmaste gigantisk men min tanke är att försöka fylla ut den med något..... Det får vara någon måtta med självdraget i mitt gamla hus (som nu är vinterisolerat....)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.