Tjena! Håller på att renovera i min 30-tals villa, och har nu kommit till delen då det ska lagas fog emellan tegelstenarna på vår murstock i sovrummet.
Har förstått att det är bäst att "bila" ut 1,5-3cm på befintlig fog, och sen fylla upp med nytt. Frågan är, vilket murbruk anser ni att man skall använda sig av? Vad fäster ordentligt, och hur vet jag vad det är för bruk som sitter där i dagsläget?
Här tyvärr ingen bättre bild på murstocken än den jag bifogar.
Är helt novis på ämnet så alla tips och råd är välkomna :)

Renoveringsarbete i sovrum med murstock av tegelsten och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
30-tal sammanfaller med kalkbruk. Cementbruken slog igenom ordentligt först på 50-talet. Dessutom ser det ut som kalkbruk eftersom det är vitt.

Enklast är nog att fortsätta med samma bruk eftersom du inte ska lägga starkare bruk på svagare bruk. Kalkbruk är påtagligt svagare jämfört med dagens standardmurbruk med cement i. Kalkbruk är lätt att jobba med då det inte hårdnar utan att först ha torkat men det är bra frätande.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Hydrauliskt är ingen fördel för inomhusbruk. Tvärt om, det hårdnar ju precis som cementbruk när man arbetar med det. Det är däremot bra på grunder och skorstenar utomhus.

Kalkbruk kan du blanda från murkalk på säck och lämplig mursand (t ex en del murkalk till 3-5 delar sand efter tycke och smak). Eftersom bruket inte hårdnar när det är fuktigt så kan du förvara det i t ex hinkar med lock. Kalkbruket blir t o m bättre av att lagras några dagar/veckor i blött tillstånd - konsistensen blir krämigare.

En annan sak - kravet på 30-talet var att murstockar skulle putsas för att vara brandgastäta. Går det rökkanaler i din murstock som är i bruk så kan sotaren blir tjurig över att teglet inte är putsat vid nästa brandskyddsinspektion. Detta gäller inte om rökkanalerna har ordnats med rör.
 
Redigerat:
Tack för informationen! Är som sagt nybörjare på det här 😛
Någon aning om var jag kan få tag i lämplig mursand och kalk om jag ska blanda själv? Eller finns det kanske färdigblandat att köpa någonstans?
Har googlat runt lite men hittar inte riktigt på mer än Bauhaus.
https://www.bauhaus.se/kalkbruk-fin-cs-i.html Skulle den kunna funka eller är jag ute och cyklar igen? 😆
 
Claes Sörmland skrev:
En annan sak - kravet på 30-talet var att murstockar skulle putsas för att vara brandgastäta. Går det rökkanaler i din murstock som är i bruk så kan sotaren blir tjurig över att teglet inte är putsat vid nästa brandskyddsinspektion. Detta gäller inte om rökkanalerna har ordnats med rör.
Murstocken har haft stort läckage sedan innan jag köpte huset, så den är redan utdömd. Förmodligen blir det att sätta in rör i framtiden
 
Claes Sörmland
Det förblandade kalkbruket går också bra. Men om den grova eller fina varianten ser snyggast ut för att fylla fogarna får du själv bedöma.
 
Ett råd eftersom du skriver "bila ut fog"

Gå inte på med bilmaskin eldyl för att försöka köra ut fogarna. Kalkbruket har inte så stark bindning till stenen så du rskerar att skaka loss stenarna. Kalkbruket är också väldigt löst/mjukt så det går lätt att skrapa ur.

Antingen lånar/hyr/köper du en fogfräs som sitter på en liten vinkelslip och som kan kopplas till damsugaren eller så handkratsar du ur fogarna. Det är ju en liten yta så det går ganska fort att göra för hand och så dammar det mindre.
Tyvärr så verkar det inte idag finnas handkratsar att köpa i Sverige för dessa (som liknar en foslev i utseende) är snabba att kratsa med. Men jag tror du kan kratsa ut den lilla ytan med en gammal skruvmejsel eller dylikt.

Sen får du regöra fogarna (damsuga), om det varit ute hade du bara spolat ur med vattenslang och då också förvattnat på samma gång. Men nu får du förvattna rejält på annat sätt annars kommer stenen att dra ur vattnet ur bruket för fort. Inomhus brukar jag ha en tryckspruta som jag dimmar väggen med men du kan ta en blomsterspruta till det lilla man ser på bilden eller en kalkkvast att stänka med. Men du måste göra det många gånger under ett par dar för väggen är så torr att det kommer att behövas en del vatten för att få den fuktig.
 
  • Gilla
Peter Åmansson och 1 till
  • Laddar…
Hej,
det finns fogkratsar på Bauhaus etc, de används enklast för hand och du får då ut 1,5-2,0 cm ur fogarna. Används ihop med mycket vatten. Jag har en tråd om hur jag gjorde med min murstock. Sedan kalkbruk med fogslev.

https://www.bauhaus.se/fogkrats-proffs-2.html

Hand som använder en fogkrats för att ta bort fog från kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
michfris skrev:
Hej,
det finns fogkratsar på Bauhaus etc, de används enklast för hand och du får då ut 1,5-2,0 cm ur fogarna. Används ihop med mycket vatten. Jag har en tråd om det. Sedan kalkbruk och foglsev.
Nja.....det är inte riktigt den typ av fogkrats jag menade som finns på Bauhaus och övriga lador. Förr fanns det en tandad fogkrats som var avsedd att kratsa fogar av kalkbruk i murverk.
Dom kratsar som Bauhaus har är antingen för kakelfogar eller fogar mellan markplattor. Den kratsen du visar på bild är ingen krats för murverk utan för kakelfog.

Kalkfogen skrapas enligt mig bäst ur torr då det blir lättare att få bort lös fog och damm när man är klar (damsugning). Samma sak om man fräser fogarna med en fogfräs, dvs detta göres torrt.

Men alla gör vi olika..... ;)
 
Redigerat:
Claes Sörmland skrev:
Det förblandade kalkbruket går också bra. Men om den grova eller fina varianten ser snyggast ut för att fylla fogarna får du själv bedöma.
Kanon! Det blir nog det grova :)
 
Mathy91 skrev:
Kanon! Det blir nog det grova :)
Även om du väljer bruk med lite större ballast (grövre typ) så får du olika struktur beroende på hur du bearbetar ytan. Om du drar med fogsleven kommer du att få en slät struktur i ytan men om du "skurar" av ytan med en bit säckväv så blir den grövre. Så du får prova dig fram till en struktur du tycker ser bra ut.
 
  • Gilla
Mathy91
  • Laddar…
oceanis skrev:
Ett råd eftersom du skriver "bila ut fog"

Gå inte på med bilmaskin eldyl för att försöka köra ut fogarna. Kalkbruket har inte så stark bindning till stenen så du rskerar att skaka loss stenarna. Kalkbruket är också väldigt löst/mjukt så det går lätt att skrapa ur.

Antingen lånar/hyr/köper du en fogfräs som sitter på en liten vinkelslip och som kan kopplas till damsugaren eller så handkratsar du ur fogarna. Det är ju en liten yta så det går ganska fort att göra för hand och så dammar det mindre.
Tyvärr så verkar det inte idag finnas handkratsar att köpa i Sverige för dessa (som liknar en foslev i utseende) är snabba att kratsa med. Men jag tror du kan kratsa ut den lilla ytan med en gammal skruvmejsel eller dylikt.

Sen får du regöra fogarna (damsuga), om det varit ute hade du bara spolat ur med vattenslang och då också förvattnat på samma gång. Men nu får du förvattna rejält på annat sätt annars kommer stenen att dra ur vattnet ur bruket för fort. Inomhus brukar jag ha en tryckspruta som jag dimmar väggen med men du kan ta en blomsterspruta till det lilla man ser på bilden eller en kalkkvast att stänka med. Men du måste göra det många gånger under ett par dar för väggen är så torr att det kommer att behövas en del vatten för att få den fuktig.
Jag menar inte bila med maskin, mest i brist på andra ord jag skrev det 😜 Tänkte göra det förhand eftersom det inte är en jätte stor yta, blir väll nån gammal mejsel eller liknande jag använder :)

Jag får leta fram nån gammal blomspruta att vattna rejält med isåfall! Inte för att jag har tänkt låta bli att vattna ordentligt, men vad händer om man låter bli att göra det? Mest nyfiken 😁
 
oceanis skrev:
Kalkfogen skrapas enligt mig bäst ur torr då det blir lättare att få bort lös fog och damm när man är klar (damsugning). Samma sak om man fräser fogarna med en fogfräs, dvs detta göres torrt.

Men alla gör vi olika..... ;)
Jag kommer göra urskrapningen torr, känns lättare än att slabba med en massa vatten 😜
 
Claes Sörmland
Mathy91 skrev:
Inte för att jag har tänkt låta bli att vattna ordentligt, men vad händer om man låter bli att göra det? Mest nyfiken 😁
Först så fäster bruket dåligt på torr sten och sen när teglet plötsligt börjar suga så är det som en svamp och drar vattnet ur murbruket innan du hinner jobba med det till önskad form.
 
  • Gilla
Mathy91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.