Har ett par hål i putsen till murstock 5-10 cm bredd och som djupast ner till teglet ca 10mm.
Undrar om man kan köpa grovspackel bara eller om jag måste köra kalkbruk. Kåken är från 56 så misstänker att det är kalkbruk, men jag är verkligen en amatör. Ska tapetseras över sen. Det är tapetserat direkt mot murstocken.
 
Kör vanligt C bruk eller gypsum. Spackla sedan upp med typ lätthand eller liknande för att få en slät yta.

Lycka till.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Semiproffset Semiproffset skrev:
Kör vanligt C bruk eller gypsum. Spackla sedan upp med typ lätthand eller liknande för att få en slät yta.

Lycka till.
Tack för hjälpen 🙂 Ok, det kan inte bli knas om man kör c-bruk om det är kalk som sitter sen innan då?
 
Claes Sörmland
1956 är ett svårt datum kan vara kalkbruk men kan också vara ett KC-bruk. Man började blanda cement i typ allt vid den här tiden.

Men köp en säck putsbruk, det är billigt och inte så jobbigt alls att blanda en liten mängd med vatten.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
1956 är ett svårt datum kan vara kalkbruk men kan också vara ett KC-bruk. Man började blanda cement i typ allt vid den här tiden.

Men köp en säck putsbruk, det är billigt och inte så jobbigt alls att blanda en liten mängd med vatten.
Tack för tips 👍 Putsbruk, menar du putsbruk C då? Jag kan nästan inget om detta
 
S Sigward skrev:
Tack för hjälpen 🙂 Ok, det kan inte bli knas om man kör c-bruk om det är kalk som sitter sen innan då?
Nä, det kommer inte hända något. Men kalkbruk är i sammanhanget inte dyrare än vanligt bruk så varför inte köra kalbruk egentligen?
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sigward skrev:
Tack för tips 👍 Putsbruk, menar du putsbruk C då? Jag kan nästan inget om detta
Putsbruk C fungerar troligen. Troligen är kalkbruk ett ännu bättre val. Säckprodukterna är vanligen s. k. hydrauliskt kalkbruk, alltså kalkbruk som innehåller vulkanaska som gör att det brinner (=stelnar) även som fuktigt.
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Köper nog en säck kalkbruk då, precis hydrauliskt står d 🙂
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.