Har ett uthus med eternittak av vågformiga skivor som är skruvade.
Skivorna har nu börjat att spricka lite här och var. Förmodligen eftersom taket är gammalt och nu under vintern issprängning i sprickorna. Skall bytas så småningom men under tiden behövs lite provisorisk lagning.
Hur lagar man enklast?
Har läst lite här på siten och har sett förslag på bl.a. olika tätmassor. Min fråga är: kan man använda cement? Verkar som cement ingår i eterniten? Har ev. tänkt mej färdigblandat murbruk av finaste kornstorlek som finns på varje bygghandel.

Tips mottages tacksamt!
 
J js6033 skrev:
Har ett uthus med eternittak av vågformiga skivor som är skruvade.
Skivorna har nu börjat att spricka lite här och var. Förmodligen eftersom taket är gammalt och nu under vintern issprängning i sprickorna. Skall bytas så småningom men under tiden behövs lite provisorisk lagning.
Hur lagar man enklast?
Har läst lite här på siten och har sett förslag på bl.a. olika tätmassor. Min fråga är: kan man använda cement? Verkar som cement ingår i eterniten? Har ev. tänkt mej färdigblandat murbruk av finaste kornstorlek som finns på varje bygghandel.

Tips mottages tacksamt!
närmaste är minerit.
förstår inte hur du ska använa murbruk
 
K Klasklättermus skrev:
närmaste är minerit.
förstår inte hur du ska använa murbruk
Finns minerit som tätmassa?
Det finkorniga murbruket hade jag tänkt att använda som tätmassa i sprickorna.
 
J js6033 skrev:
Finns minerit som tätmassa?
Det finkorniga murbruket hade jag tänkt att använda som tätmassa i sprickorna.
tätmassa?
minerit är likvärdigt matrial som ditt eternittak
 

Bästa svaret

Det är väl isåfall betongspackel, typ Ardex A46 som du ska använda men jag tror du ändå får den bästa funktionen och lättaste appliceringen med en fogmassa typ Sika Sikahyflex 225 som även finns i grå kulör.
 
Man kan väl inte laga med minerit? Möjligen byta ut trasiga skivor...
Det blir nog svårt att få bruket att fästa i så tunna lager. Jag skulle ha provat med nån tätmassa för betong/tegel typ BT multibond, Bostik 1520 eller liknande.
 
Är så småningom till sommaren eller om ett par år?

Ska det bytas snart skulle jag langa en press över taket. Ska det lagas om ett par år är det bättre att byta ut de trasiga skivorna alternativt ta tag i bytet istället för att lägga tid och pengar på att laga något som ändå ska ner.
 
Hur stora sprickor pratar vi om?
 
useless useless skrev:
Man kan väl inte laga med minerit? Möjligen byta ut trasiga skivor...
Det blir nog svårt att få bruket att fästa i så tunna lager. Jag skulle ha provat med nån tätmassa för betong/tegel typ BT multibond, Bostik 1520 eller liknande.
exakt man byter ut. håller bättre då taket bytet förmodligen ej blir täta år.
en vattentät fog ger inte mycket. då ett eternittak är bara vatten tröga.

så bytt ut med minerit. blir snyggare
 
Jag hade vågit eternittak.
Tätade sprickor med takmassa, finns både i hink eller fogspruta.
Kladda på rejält blir som gummi nästan.
Höll bra men ser inte så snyggt ut kanske om det är viktift men ett gammalt eternittak är inte snyggt endå ::
 
  • Gilla
js6033
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag hade vågit eternittak.
Tätade sprickor med takmassa, finns både i hink eller fogspruta.
Kladda på rejält blir som gummi nästan.
Höll bra men ser inte så snyggt ut kanske om det är viktift men ett gammalt eternittak är inte snyggt endå ::
exakt blir inte snyggt takmassa eller fog.
minerit lagning blir snyggare
 
K Klasklättermus skrev:
exakt blir inte snyggt takmassa eller fog.
minerit lagning blir snyggare
Men mycket dyrare om man ska ha en mineritskiva tillverkad i samma form.
Vill påstå omotiverat dyrt. eller det kanske finns standard ersättningspannor för vågiga eternittak jag vet inte.
 
T TheGame skrev:
Men mycket dyrare om man ska ha en mineritskiva tillverkad i samma form.
Vill påstå omotiverat dyrt. eller det kanske finns standard ersättningspannor för vågiga eternittak jag vet inte.
det formar du till själv.
 
Det finns ersättningsprodukter i fibercement. T ex för P8. Har jag köpt och lagat ett par trasiga skivor med på vårt stalltak. Kommer inte ihåg priset, men tror att det var 2-300 kr / st takskiva som då täcker ca 1 m2. Köper man en större mängd så bör det väl gå att få det lite billigare.

Infästningsskruvar var dock ett större problem. De gamla var rejäla ca 100 mm långa 8 mm varmgalvade med specialtäckbrickor (kupade kraftiga varmgalvade med en tätpackning mellan skruv/bricka och tak). Ngt sådant hade de inte, utan hänvisade till 80 mm farmarskruvar. Patetiskt korta och klena i jämförelse. Lyckligtvis hade jag några gamla skruvar liggande, och återanvände de gamla brickorna, även om tätpackningarna inte var mkt att hänga i granen.
 
K Klasklättermus skrev:
det formar du till själv.
ok mina erfarenheter av minerit är skivor i olika tjocklekar ser inte hur man skulle kunna forma såna iaf.
men men inte aktuellt i mitt fall längre då jag har nytt tak :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.