Våran tvättmaskin från Elektrolux har börjat krångla, det läcker vatten underifrån och den slutför inte programmen, något med pumpen kanske?
Nån som vet en bra firma/elektriker etc som kan komma och laga tvättmaskiner på plats? Elektrolux egen service är väl ett av de dyrare alternativen eller? Erfarenheter och rekommendationer önskas!
Vi bor utanför Örebro.
 
Det finns nya som kostar mindre en att laga den gamla, som fortfarande bara är just gammal.
 
Hur gammal är maskinen? Servicefirmor brukar vilja ha 600-800 kronor bara för att komma ut och titta på den.
Har man tur är det något mindre fel de kan fixa inom startkostnaden med billigt material.
Har man otur är det något dyrt som behöver bytas ut.

Vi bytte ut en 4 år gammal Electrolux när den gick sönder för 2:a gången (samma fel), då jag visste vad det hade kostat första gången som gick på garanti, och jag kunde få en ny för en bråkdel mer pengar. Enormt slöseri med resurser tyvärr, men jag var övertygad om att det skulle hända mer skit.

Men kolla med Electrolux service, kanske har de ett hum om vad det kan vara.
 
Ett enkelt tips först, kolla så inte avloppsslangen går under vattenytan i brunnen, maskinen kan då få svårt att tömma och kan bli sådana symtom som du skriver.
 
Tack för era svar! Jo tvättmaskinen har några år på nacken, vet inte exakt då den fanns i huset när vi köpte det. Kanske 5-6 år. En ny 7 kg-tvättmaskin kostar ca 5-6000 kr och är säkert bättre än den här, men det känns förkastligt ur miljösynpunktatt kasta den gamla om den går att laga. Kan reparationen verkligen kosta 5000 kr??
Har rengjort alla slangar som går att rengöra. Tvättmaskinen stannar nån gång under programmet och räknar ner tiden som vanligt. När jag sedan sätter på sköljning och centrifugering, börjar den med att tömma en massa vatten - så tömma kan den ju! Har nån haft liknande problem?
 
Återvinning löser ju en stor del av miljöaspekten, men inte allt.
På plussidan blir ju en ny maskin mer energieffektiv och vattensnålare.
Men det kan vara trist att betala kanske över 1000kr för att få reda på att det kostar ytterligare 3k att få den reparerad.
Men ni kan ju ha tur så att problemet är lättfixat och maskinen kan snurra några år till.

Finns inget 100%igt rätt eller fel i detta spel.
 
Du kanske kan få bättre råd om själva felet i forumavdelningen Tvättstuga
http://www.byggahus.se/forum/tvattstuga/
Om någon här är tvättmaskinskunnig är det nog troligare att de hänger där
 
Har själv erfarenhet av en 4 år gammal tvättmaskin en Siemens som tvätt trummans en fäste gick sönder på service företag skulle köra ca3 mil och kolla allt på en timma kostnad 1200kr + extradebitering för vafje 10 min period som påbörjades. Skulle den sedan lagas så till kommer den kostnad som man inte ville svara på utan att ha sett på maskinen, men om min teori stämmare så skulle det bli ytterligare mellan 2500-3500 kr mellan tummen ock pekfingret som man uttryckte sig. Ringde försäkringsbolaget de betalade 1560kr för maskinen jag köpte en ny Bosch lika som den andre ny på nätet för 3995 inkl lev till dörren summa 2435 kr för en ny maskin. Alltså billigare en att laga den gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.