Kan man laga denna del till pannan, CTC El Combi panna, eller finns det att köpa nytt?

Jocke
 
  • ElCombi.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet?

Jocke
 
Det ser väl ut som någonting man kan tillverka själv med 6mm plåt och en vinkelslip. Frågan är väl bara vilken stålkvalite som är lämplig till rosterplåt. Livslängden beror ju väldigt mycket på plåten...

Ring CTC och hör med dem, de flesta kundtjänster brukar vilja hjälpa till!
 
Göran.W
Hej den där plåt biten skall göras av cortenstål

Cortenstål, är en speciell (något ovanlig) typ av stål som i första hand används till värmeledningspannor, plåtkaminer och rökrör (skorstenar). Stålet är beständigt mot höga temperaturer, det storleksförändrar sig inte lika mycket i samband med starka temperaturförändringar. Det rostar dessutom långsammare än vanligt stål, största skillnaden i mottagligheten för rostangrepp mellan cortenstål och andra stålkvalitéer är just i samband med eldstäder.

Till skillnad mot gjutjärn (som också med fördel kan användas nära eldstäder) kan cortenstål levereras i tunna plåtdimensioner, det kan svetsas och bockas till olika plåtkonstruktioner, utan att spricka sönder.

Andra användningsområden för stålet är till exempel containrar, vissa husfasader och konstverk, där man vill ha ett stål som visserligen rostar, men som är tillräckligt motståndskraftigt för att inte rosta sönder.

Kännetecknande legeringsämnen för cortenstål är koppar, fosfor, nickel, samt 1,2% krom
 
Hej
En roster bör vara i gjutjärn som i orginal, (anser jag)
Har själv provat att skära ut roster i weldox plåt, hardox plåt 10-12mm tjocklek.
Håller en-två månader , sen år den precis uppäten i mitten, som på bilden.
Möjligt att corten håller längre och bättre.
Varför inte satsa på keramik om det finns.

kolla med:

Siggstedt Energi AB
Industriv. 18
82020 LJUSNE 0270 - 672 10

Ha en trevlig advent.
Glöm inte att släcka stearin ljusen!
/Anders
 
Det är inte rost som äter upp rostret, det bildas glödskal som allteftersom ramlar av. Corten har mycket bättre motstånd mot glödskalsbildning.

Protte
 
Göran.W
Hej gjutjärn är aldrig fel men det ser bara ut som en tunn plåtbit och då är det cortenstål som gäller ingen annan plåt klarar värmen.
Nja möjligen titan men det är ruggit dyr.
 
Sök på blocket, det är ungefär samma gjutjärnsroster i de flesta gamla CTC pannor. du skulle ha kunnat få mina två om inte jag hade slängt dem på skroten i somras när jag byttte panna :surprised:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.