Har ett kök från mitten av 50-talet.
Orginal målade rosa med brun Kant, ommålade till blått för 8år sen.
1-åringen använde en köksstol för att försöka forcera den ena dörren idag.
Stolen höll men luckan fick sig en törn.
Vad säger ni, går det att spackla+slipa och lacka om?
Om ja, några tips inför omlackningen av en dörr? Tänker att jag borde klara av det själv med basic utrustning. När vi gjord om alla luckor vid inflytt så lejde jag bort det..

Eller behöver jag snickra ihop en ny lucka?
Blå målad kökslucka med en liten skada nära golvet mot en terrakottafärgad kakelplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blåmålad kökslucka med en skadad del där färg och material är bortslitet, vilket avslöjar underliggande lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Ja,Jo,jag vill eg bygga om hela köket, själv,med nya luckor, men frun anser att vi inte har tid och ork..)
 
Spackla är väl det rationella? En duglig färgspruta får du tag i från ca 1000 kr.

Edit: Jag skulle först, innan spackling, lägga i rejält med limm i hålet för att stabilisera det lite.
 
nanowire nanowire skrev:
En duglig färgspruta får du tag i från ca 1000 kr.
Menar du verkligen att jag klarar mig på en färgspruta? :(

Har en hvlp och en man kopplar till kompressorn, ngn förslag på vilken man ska köra?
Ska man slipa resten av ytan också? Lr bara rengöra?
Spackel är väl värt att testa som första iallafall :)

Jag är usel på målning/ytbehandling modernare än schellac.
 
Jag använder en Wagner hvlp för ca 2500 kr, innan en Bosch för 900kr, slutresultaten är ungefär samma i kvalitet men Wagnern är lite snabbare att jobba med.

Efter lite övning blir det mycket bra resultat. Favoritfärgen är Jotun Lady extreme och den skulle jag rekommendera till kök och sån som slits mycket, här även målat med billiga färger och det ser också bra ut men kanske mindre hållbart och inte lika lättjobbat.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Menar du verkligen att jag klarar mig på en färgspruta? :(

Har en hvlp och en man kopplar till kompressorn, ngn förslag på vilken man ska köra?
Ska man slipa resten av ytan också? Lr bara rengöra?
Spackel är väl värt att testa som första iallafall :)

Jag är usel på målning/ytbehandling modernare än schellac.
Du bör nog slipa och grunda hela dörren. Ska du bara punktlaga kan du nog lika gärna penselmåla de få cm2.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Eller behöver jag snickra ihop en ny lucka?
Klart det där går att laga. Jag skulle nog peta in/bort allt "halvlöst" i skadan och fylla rejält från grunden med något slipbart tvåkomponetsspackel. Sen tror jag du måste "slipa" och grunda hela dörren för att få skada osynlig. Svårast är nog att få "exakt" samma blankhet/nyans/textur som de övriga luckorna. Skadan som sådan tycker jag bör bli helt osynlig.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag använder en Wagner hvlp för ca 2500 kr, innan en Bosch för 900kr, slutresultaten är ungefär samma i kvalitet men Wagnern är lite snabbare att jobba med.

Efter lite övning blir det mycket bra resultat. Favoritfärgen är Jotun Lady extreme och den skulle jag rekommendera till kök och sån som slits mycket, här även målat med billiga färger och det ser också bra ut men kanske mindre hållbart och inte lika lättjobbat.
Späder du jotun något med vatten samt kör du någon speciell storlek på munstycke?
 
Ca en femtedel vatten. Minsta munstycket av de två som följde med W 690.
 
Redigerat:
Lagar såna där luckor dagligen. Gör mycket jobb åt hyresbolag med varierande omsättning på hyresgäster och har sett många betydligt värre skador som faktiskt blivit mer eller mindre osynliga efteråt. Slår åter ett slag för MIPA’s P97 spackel. Lägg i 2-3 omgångar och slipa ner jämt. Rugga upp resten av luckan och dra över ett nytt lager. Beroende på hur noggrann du har varit med spacklingen så blir det bra på första försöket. Du kan också punktmåla på skadan efter lagning för att se om det är tillräckligt lagat. Är det det, så mattar du ner igen och går över hela luckan.

Jag får väl, av bransch-heder, föreslå att du går
till en sprutmålare så kan dem med rätt kulör och glans komma bra nära dina övriga luckor (y)

Men va inte rädd för att testa. Jag lever efter devisen att man kan alltid måla om ifall det blir mindre bra på första försöket :)
 
  • Gilla
kioskdavid och 2 till
  • Laddar…
E ___EM skrev:
Lagar såna där luckor dagligen. Gör mycket jobb åt hyresbolag med varierande omsättning på hyresgäster och har sett många betydligt värre skador som faktiskt blivit mer eller mindre osynliga efteråt. Slår åter ett slag för MIPA’s P97 spackel. Lägg i 2-3 omgångar och slipa ner jämt. Rugga upp resten av luckan och dra över ett nytt lager. Beroende på hur noggrann du har varit med spacklingen så blir det bra på första försöket. Du kan också punktmåla på skadan efter lagning för att se om det är tillräckligt lagat. Är det det, så mattar du ner igen och går över hela luckan.

Jag får väl, av bransch-heder, föreslå att du går
till en sprutmålare så kan dem med rätt kulör och glans komma bra nära dina övriga luckor (y)

Men va inte rädd för att testa. Jag lever efter devisen att man kan alltid måla om ifall det blir mindre bra på första försöket :)
Testar först, så slipper jag ut i covidtider och leta sprutmålare :)

Tack alla för tips!
 
Redigerat:
  • Gilla
___EM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.