Hej ska måla panelen på huset och tänkte passa på att måla vindskivorna också så byggt en ställning för att komma åt. Den ena vindskivan är trasig bör jag byta ut den ?eller kan jag laga den.

Ska även byta färg på panelen från grå till vit tänkte köpa beckers fasad perfekt +. Tror ni det räcker med rengöring och 2 stryckningar av färgen eller behövs grundfärg.

Mvh sebbe
 
  • Hustak med vitmålad vindskiva och ommålad grå panel mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med grå panel och vindskivor under en klarblå himmel, framförberedelse för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser att du tyvärr inte ha fått några svar här, jag håller själv på att tvätta och måla vindskivorna och har ett ställe där vindskivan är lite dålig och funderar också på att laga den ... borde nog egentligen bytas ut, men det känns som ett större projekt.

Hur gjorde du? och om du lagade, vad använde du för lagningen? Något som du kan rekomendera?
 
Fyll i med utefog, låt torka, måla 2 ggr 👍
 
  • Gilla
safir70
  • Laddar…
Jag målade sista gavelsidan förra veckan och hade en rutten vindskiva i skarven. Hann inte byta den så sågade bort det dåliga och limmade/skruvade i en passbit.

Med lite fog och färg så är det absolut inget som syns 8 meter ned.

Tidsåtgång, en timme.

Men är virket inte ruttet hade jag smällt på fog (Tec7) och målat.
 
  • Närbild på en vitmålad vindskiva med en reparation i hörnet, omgiven av rött markeringsstreck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Ang ommålning av en träfasad , är det inget synligt trä utan färgen är enbart matt så behövs ingen grundfärg .
Har man blivit tvungen att skrapa fasaden och det blivit trärent så grundmålar man på dessa ställen .
 
F
G Gunnar Johansson69 skrev:
Jag målade sista gavelsidan förra veckan och hade en rutten vindskiva i skarven. Hann inte byta den så sågade bort det dåliga och limmade/skruvade i en passbit.

Med lite fog och färg så är det absolut inget som syns 8 meter ned.

Tidsåtgång, en timme.

Men är virket inte ruttet hade jag smällt på fog (Tec7) och målat.
Hur sågade du sista biten under den andra plankan?

Jag har också en skarv som är lite dålig men resten ser bra ut. Det sitter något metallclips eller nåt i skarven.


Vit panel högst upp på röd trävägg med en skarv under en annan planka. En skorsten syns i bakgrunden mot en grön skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jobbiga är att plåten måste av. Kanske går att såga av en bit av brädan med ett multiverktyg om man lyfter plåten?
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Hur sågade du sista biten under den andra plankan?

Jag har också en skarv som är lite dålig men resten ser bra ut. Det sitter något metallclips eller nåt i skarven.


[bild]

Jobbiga är att plåten måste av. Kanske går att såga av en bit av brädan med ett multiverktyg om man lyfter plåten?
Jag skruvade fast en 22x45-läkt vertikalt (man ser skruvhålen fortfarande) och hade som mothåll när jag sågade med en multimaskin för att få ett jämnt snitt. Sedan tillverkade jag en ny passbit med den gamla som mall.

Borde gå att göra samma för dig :)
 
Ring plåtslagaren och be dom komma och plåtsko vindskivorna. Då är problemet permanent löst, åtminstone om du inte tänkt leva jättelänge.
 
F
G Gunnar Johansson69 skrev:
Jag skruvade fast en 22x45-läkt vertikalt (man ser skruvhålen fortfarande) och hade som mothåll när jag sågade med en multimaskin för att få ett jämnt snitt. Sedan tillverkade jag en ny passbit med den gamla som mall.

Borde gå att göra samma för dig :)
Du sågade bakifrån då förstår jag? 😊
 
F
N nybyggarn3 skrev:
Ring plåtslagaren och be dom komma och plåtsko vindskivorna. Då är problemet permanent löst, åtminstone om du inte tänkt leva jättelänge.
Ja hade man obegränsat med pengar så kanske det kunde varit ett alternativ. 😺

Dagens virke och färg verkar också sämre än förr. Området vi bor i har husen byggts samtidigt runt 2005. Flera hus med skadade skivor. Förra huset vi bodde i var från 40 talet och skivorna ser hur bra som helst ut fortfarande.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Du sågade bakifrån då förstår jag? 😊
Nej, framifrån/utifrån.
 
Tomture61
N nybyggarn3 skrev:
Ring plåtslagaren och be dom komma och plåtsko vindskivorna. Då är problemet permanent löst, åtminstone om du inte tänkt leva jättelänge.
Tror inte det är en fördel att bygga in trä i ngt som inte kan andas .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror inte det är en fördel att bygga in trä i ngt som inte kan andas .
Man sätter bara plåt på utsidan av vindskivorna, så de kan alltid andas nedåt och bakåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.