S
Har plint som är 1 av 12 till friggebod som inte blev bra. Använde Finja grovbetong, dubbade med två armeringsjärn ini. Plintarna är d=15cm, har stått med papprullen på och plastfolie över i 3.5 dagar för härdning. Denna plint är ca 55 cm hög, har två större gropar ca 1cm djupa (en syns på bilden).

Var redigt trött när jag gjorde den och blandade rätt uselt antar jag, och försökte vibbra ner genom att skaka plinten. Är förstås nybörjare.

Vad bör jag göra?
 
  • En nygjuten betongplint med synliga gropar och en ojämn yta, stöttad av träkonstruktion, under härdningsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundproblemet är väl dålig blandning i kombination med otillräcklig vibrering. Alternativen är: 1) Byt ut mot färdig plint eller 2) Gör om och gör rätt. 1) är nog enklast.
 
Därför många behåller pappröret på, det man inte vet har man oftast inte ont av.
 
S
Tack Justus för kommentaren, kunde tro det. Peter2400, det såg ju mycket lovande ut när pppen var på... Undrar angående det hur väl det skulle hålla? Betong är ju oerhört starkt, men om den görs så här dåligt? Om jag inte tagit bort pappen hade det ju stått en frigga uppepå, och det lär då stå ett antal stugor ute i landet som har detta underlag.

Vill gärna anmäla plinten i tävlingen SM i sämst plint, utmanar alla att bifoga bild på sämre plint.
 
R
Står det något på plinten nu , bärlina eller annat
 
S
Rävlyan: nej, inget stod på plinten, men nu står inte plinten där heller. Har tagit bort den och gjutit ny! Hade du något annat tips än det justusandersson skrev?
 
R
Tänkte bara att om den stod fritt så kunde du trä ett lite större rör utanpå och blanda lite tunnare betong ,
för att fylla ut med mellan så blev den fin
 
S
Aha, det hade kanske också givit tillräcklig hållfasthet. Jag hade dock behövt åka och skaffa större rör, nu hade jag lite extra betong och 15-rör. Men det kan ju vara värt att tänka på för någon som läser denna tråd i framtiden.

Utmaningen i sämsta plint-SM kvarstår, verkar i nuläget som att jag går segrande ur den tävlingen.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.