Har en gammal men bra elgräsklippare med sladd, Stiga multiclip 50 EL. När jag klippte senast luktade det lite bränt och nu stannar kniven inte längre på en gång när man släpper handtaget. Bromsen som ska stanna kniven har alltså slutat fungera. Hur fungerar en sådan broms och går den att fixa? Gräsklipparen funkar fortfarande men så klart farligt utan auto-stopp.
 
Jag är ju alltid väldigt försiktig med starkström 230V AC utomhus i synnerhet om (fungerande) jordfelsbrytare saknas. Om det dessutom luktar bränt så är väl detta något man bör ta som ett rejält varningstecken. Med tanke på ditt inlägg så är du väl knappast elektriker utan jag rekomenderar dig att lämna maskin till någon som har behörighet att reparera objektet i fråga.

Hade för många år sedan en röjsåg, en 2T, där något gick sönder vad beträffar gasen vs "död mans grepp" och den körde jag i många år trots att inte klingan stannade omgående. Men det är ju en viss skillnad på en 2T bensinare och en 230V starkströmsmaskin - som dessutom luktar bränt!

Var varsam!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.