Jag har vattenburen värme i mina element/ radiator och dom är säkert ca 20 år gamla. För 1 vecka sedan satte jag fullt drag på alla elementen och märkte att häften av elementen inte ger ifrån sig någon värme. Skruvade loss termostaten på elementen och upptäckte att stiftet/ piggen inte fjädrar alls. Det verkar som stiften har fastnat, men på ett element kunde jag dra ut hela stiftet och vatten sprutade ut.!? Kan man fixa detta själv genom att köpa nya "Stifthållare" eller kan man olja stiften på något vis.? Eller får man helt enkelt köpa nya element.?
 
Du ska inte dra i stiftet utan knacka på det tills det släpper, många knackningar blir men till slut släpper det. Drar du i stiftet finns risken att det släpper i fastsättningen och resultatet vet du redan. De brukar kunna sitta fast i stängt läge efter sommarsäsongen, så en kontrollrunda blir det varje höst.
 
Du kan också ta en skiftnyckel eller dylikt och "motionera" stiftet. Dvs. trycka in det flera gånger, efter ett tag brukar det släppa.
 
OK... men vad gör man om stiftet har släppt och man kan dra ut det.? Då måste ju fjädringsmekanismen pajat, eller hur.!? Och hur fixar man detta.? Kan man skruva av "stifthållaren" och ersätta den med en ny.?
 
visst kan du göra det, kolla med lokala rörfirman så har dom.
 
Annars byter radiatorventil och i samma veva termostat så har du friska grejer, byt även returen på samma gång. Glöm inte att tappa ur systemet om du inte är riktigt snabb med fingrarna (i princip omöjligt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.