Min Electrolux centraldammsugare fungerar skitbra när den fungerar. Men tidigt efter installation fick jag byta brytaren som sitter på slangen. Nu verkar kabeln som går inne i slangen ha pajat, brytaren funkar som den ska, men det verkar vara tjall på ledningen mellan övre och undre kontaktblecken på slangen. Och det gäller båda blecken, vilket väl indikerar nåt... Är det nån som har nåt tips om hur jag kan hitta felet och fixa det?
 
Ta en multimeter och mät resistansen mellan blecken samtidigt som du rör på slangen? Det är nog rätt vanligt att ledaren i slangen går av.
 
MathiasS skrev:
Ta en multimeter och mät resistansen mellan blecken samtidigt som du rör på slangen? Det är nog rätt vanligt att ledaren i slangen går av.
Ja det är klart, det är så jag vet att det inte är kontakt mellan blecken i övre och nedre änden av slangen. Men felet kan ju vara brott på kabeln, eller glapp/brott i övre roterande änden, eller nåt annat. Nåt tips om chansen att laga, och isåf hur man gör det bäst?
 
OK, jag gjorde som du säger, plockade isär för att kolla hur det är konstruerat. Det är en j-a tunn skitkabel de använt. I morgon blir det Clas Ohlson för att hitta en passande tvåledare. Men så plockade jag ihop alltihopa, och nu funkar det igen. Så nu måste jag ju dammsuga :(
 
OppfinnarJocke skrev:
Men så plockade jag ihop alltihopa, och nu funkar det igen. Så nu måste jag ju dammsuga :(
Vilket snöpligt slut!
 
  • Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
OppfinnarJocke skrev:
Men så plockade jag ihop alltihopa, och nu funkar det igen. Så nu måste jag ju dammsuga :(
Gäller att smida medans järnet är varmt. ROTFL ;-)
 
  • Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.