Hej!

Vänster blinkers och bromsljus funkar inte på min Tiki BS-750R (fyra år gammal). Hittade en skada på elkabeln ganska nära släpvagnskontakten. Borde rimligtvis vara här problemet ligger.

Frågan är hur jag lagar eller byter denna elkabel? Vill gärna lära mig att göra såna här, vad jag antar är, enkla arbeten själv.
 
  • Närbild på en skadad elkabel vid en släpvagnskontakt med synlig tråd och isoleringsskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åk in på någon bensinstation eller tillbehörsaffär och köp en ny kabel och byt ut den skadade. Titta och anteckna/fota hur den g:a är kopplad så ska det inte vara några problem att byta ut kabeln.
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
E elmont skrev:
Åk in på någon bensinstation eller tillbehörsaffär och köp en ny kabel och byt ut den skadade. Titta och anteckna/fota hur den g:a är kopplad så ska det inte vara några problem att byta ut kabeln.
Tack!

Sån här finns på Biltema, borde kanske funka?
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/adapterkablar/7-ledarkabel-2000016498

Jag ser ingen kopplingsdosa långt fram på vagnen, antar att den är någonstans i röret här. Ska jag bara skruva isär där det finns bultar och kolla. Har kikat in i röret längst fram och bak och ser inget lättillgängligt där i alla fall
 
  • Bild på en uppochnedvänd släpvagnsram utan hjulen monterade i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Farendag skrev:
Tack!

Sån här finns på Biltema, borde kanske funka?
[länk]

Jag ser ingen kopplingsdosa långt fram på vagnen, antar att den är någonstans i röret här. Ska jag bara skruva isär där det finns bultar och kolla. Har kikat in i röret längst fram och bak och ser inget lättillgängligt där i alla fall
Den kabeln fungerar och kabeln kan vara skarvad inne i någon av lyktorna eller inne i ramen så du får leka detektiv;)
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
Ett tips är att lägga något nötskydd där det skavt, en slangbit eller liknande annars blir det gärna samma sak igen.
 
  • Gilla
OLSSON16 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.