Hej

Jag har ett problem som är lite komplicerat att förklara:
Vi har ett stenhus från 40 talet i funkisstil där delar av vardagsrumetstaket (vardagsrummet ligger på bottenvåningen) är en balkong på ovanvåningen.

Denna balkong är stenlagd med någon form av finare stenplatta (ej gjuten skulle kunna tänka mig granit el dylikt) Balkongen är i behov av renovering i fogarna mellan stenplattorna då det växer ogräs etc och jag är orolig att detta kan penetrera någon form av tätskikt som måste ha finnas under stenbeläggningen (jag misstänker aslfalt el dylikt) vad kan jag täta med som blir helst vattentätt alt. vattenavisande fogar? Betong? eller?

Vore kanon med er hjälp och ett stort tack på förhand?
 
Hej!
Är det ingenting gjort med balkongen sen 40-talet?

Är det inte det skulle jag lägga ner lite extra pengar på att kontrollera så att du är säker på att balkongen inte läcker in vatten.

Vill du "bara" täta fogarna mellan graniten skulle jag rekommendera en mjukfog.

Ring till Sika på 08-621 89 00 och fråga efter Tomas på Contractors så hjälper han dig!

/Tomas :)
 
Jag har upplevt ett liknande problem. Det fanns dock inget vardagsrum under den balkongen...

Fogen/cementen som stenarna låg på hade med tiden (50-60 år) blivit till ren sand. När det regnade ackumulerades vatten i denna sand som sedan tog sig in i fasaden (p.g.a. trasigt tätskikt). Själva balkongplattan var också fuktig.

Mitt råd är att du avlägsnar stenarna, lägger ett nytt tätskikt samt ytskikt. Att se över tätskiktet är mycket viktigt efterom du verkar ha boyta under balkongen. Att enbart täta ytskiktet (d.v.s. fogarna mellan stenarna) är inget jag skulle rekommendera.
 
Helt rätt eviljava!

Man vet aldrig vart dendär fukten tar vägen och tar sig in någonstans...
 
rensa fogar, foga om med fog lämplig för klinker ute?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.