Hej,

Vi har nyligen flyttat in i vårt hus och upptäkt att vårt tak i badrummet är fuktigt. Av den lagning som gjorts av tidigare ägare (se bild med silvertejp) så läcker det från avluftningsröret, vattnet får bakfall. Vi vill så snabbt som möjligt fixa detta och vänder oss till er för att få vägledning i hur jag ska göra på bästa sätt.

Är detta något som jag själv kan laga? Om ja hur?

Om nej, hur omfattande är detta jobb för en VVS?
 
  • Vind med läckande avluftningsrör täckt av silvertejp och spåror av fuktskador på isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket vatten är det som läcker in menar du? Är det regnvatten?
 
Ja det var en snygg "lagning".............ser det ut sådär så kan man ju undra över hur annat ser ut....
Det där är ju bara himpavimpa och bör göras om totalt. Avluftningen bör ju också vara lika grov som stammen ända upp. Nu ser det ju ut som nå 50 rör eller nåt.
 
  • Gilla
Slägggan
  • Laddar…
Hej,
Nej inte regnvatten utan kondensen (eller man ska kalla det) som bildas i när luft ska transporteras från badrummet.
 
Är det ventilation eller avluftning av avloppet.
Ventilationen skall vara isolerad.
 
T topmount skrev:
Är det ventilation eller avluftning av avloppet.
Ventilationen skall vara isolerad.

Avluftning av avlopp tror jag.
Går det att göra själv?
 
S Slägggan skrev:
Avluftning av avlopp tror jag.
Går det att göra själv?
Fattar inte. Om det rinner tillbaka vatten till badrummet. Vart kommer det ut då? I ventilationsventilen? Då är felet att röret inte är isolerat på vinden. Om detta är avloppsavluftning ska inte kondensvatten kunna komma in i badrummet på något sätt. Det rinner ju ner i avloppet igen.
 
Men då borde bara vattnet rinna ner i avloppet. Ja är det bara avluftningen går det fint och fixa det själv.
 
H
Vad är det för andra rör som sticker upp? Jag tänker på dom tre spirorören
 
P Per i Hamrånge skrev:
Fattar inte. Om det rinner tillbaka vatten till badrummet. Vart kommer det ut då? I ventilationsventilen? Då är felet att röret inte är isolerat på vinden. Om detta är avloppsavluftning ska inte kondensvatten kunna komma in i badrummet på något sätt. Det rinner ju ner i avloppet igen.
Fast jag fattar det som att det läcker i den fantastiska skarven och tar sig ner i spånet och vidare ner i rummet? Fast då borde det vara betydande mängder och borde nästan indikera att det kanske regnar rakt in röret utanför?
 
Baserat på det grå röret så är det avluftningen av avloppet.

Isolering av rören på vinden krävs. Att trä upp samma grå rör som du redan har i det svarta röret ända upp till taket torde vara fullt möjligt, men isolera först i så fall. Fast det är nog lättare att trä ned det från taket. Sedan rätt skarvar och krökar så får du ihop det där lätt. Men det svarta röret, hur är det isolerat upp genom taket?

Jag antar att vattnet rinner utanpå rören och ned i taket av rummet, möjligen att det rinner utanpå röret ned i rummet?
 
  • Gilla
Slägggan
  • Laddar…
Och vad är det för spirorör? Fantastiskt spännande bild.
 
  • Gilla
joro123
  • Laddar…
T
Det där är en standard slang anslutning från antingen benders eller Monier, köp en krympning som går från 110mm ner till 70 mm montera på den, (avloppsrör)
Brukar finnas hullningar som håller fast runt avloppsrör så kondens, regnvatten fortsätter ner igenom avloppsröret.

Först muff, krympning så den blir 110 mm igen, ha kvar gummi tätningen, trä in det svarta röret i den, brukar vara gröna grip klor på den svarta slangen som håller fast på utsidan av avloppsrörets tjockare del,(den med gummitätningen)
 
  • Gilla
Slägggan
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Det där är en standard slang anslutning från antingen benders eller Monier, köp en krympning som går från 110mm ner till 70 mm montera på den, (avloppsrör)
Brukar finnas hullningar som håller fast runt avloppsrör så kondens, regnvatten fortsätter ner igenom avloppsröret.

Först muff, krympning så den blir 110 mm igen, ha kvar gummi tätningen, trä in det svarta röret i den, brukar vara gröna grip klor på den svarta slangen som håller fast på utsidan av avloppsrörets tjockare del,(den med gummitätningen)
Tusen tack!!!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Baserat på det grå röret så är det avluftningen av avloppet.

Isolering av rören på vinden krävs. Att trä upp samma grå rör som du redan har i det svarta röret ända upp till taket torde vara fullt möjligt, men isolera först i så fall. Fast det är nog lättare att trä ned det från taket. Sedan rätt skarvar och krökar så får du ihop det där lätt. Men det svarta röret, hur är det isolerat upp genom taket?

Jag antar att vattnet rinner utanpå rören och ned i taket av rummet, möjligen att det rinner utanpå röret ned i rummet?
Tusen tack!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.