S
Hej

Gör om övervåningen som har bärande innertak / snedtak, alltså ångspärr och isolering ligger direkt på innertaken. Skruvar helt enkelt ny glespanel utanpå befintligt innertak för att slippa ta ner all isolering från vinden och för att kunna dra el. Skruvar glesen i takbjälkarna och sätter sedan nya färdigmålade skivor.

Problemet är att den 30 år gamla spärren är punkterad på ett flertal ställen där badrummet ska vara. Har kapat upp hål där t.ex. gamla el-rör mynnar för att kunna laga men jag undrar om man behöver laga spik och skruvhål eller om små hål inte gör något? Det är mekanisk frånluft i rummet.

Bäst vore att kunna byta plasten där badrummet ska vara och att skarva den med övriga rummet, men som sagt så vet jag inte hur jag får isoleringen att stanna kvar om jag tar ned innertaket, goda råd mottages tacksamt!?

Bifogar bild där man ser konstruktionen och lite hål.

Hälsningar /Micke
 
  • IMG_3758.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3756.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En lösning är att göra det nya nedreglade taket tät. Enklast genom att grunda med våtrumsgrund i tak och en bit ned på vägg, så att det kan överlappas med tätskicktet på vägg/golv. Du får dubbla tätskickt i tak ,vilket inte är idealiskt, men OK om diffusionstätheten faller inifrån och ut, vilket den nog kan anses göra om du grundar ordentligt. För att vara på den säkra sidan skulle jag punktera den befintliga diffspärren genom att borra ett stort antal hål.

Detta att diffusionstätheten skall falla inifrån och ut är huvudskälet till att det numera krävs ångspärr i badrummets vägg och golv. Tanken är att det inte skall kunna ackumuleras fukt om det skulle finnas en yttre diffspärr.
 
S
Tack för svaret! Glömde säga att det blir matta på golv/vägg så det blir ingen tätgucka.

Att punktera plasten väckte tanken att jag i innertaket kan såga upp en spalt, ca 20 cm utanför kommande badrumsväggar. I spalten kommer jag åt befintlig plast som klipps av och skarvas ihop med ny plast som läggs mot gamla innertaket och kläms fast under glesen. Att skruva glesen genom plasten kan väl inte göra något? I övergången mellan yttervägg/snedtak låter jag plasten hänga ner en liten bit bakom väggskivan som kläs med våtrumsmatta/tapet.

Innerväggarna reglas upp mot glesen och då uppstår en spalt mellan innervägg och diffusionsplasten i taket, behöver man täta den spalten? I så fall hur, fogskum?

I taket tänkte jag sen helt enkelt sätta färdiga väggskivor, typ huntonit, byggmax eller liknande, kanske man ska dra på lite våtrumsfärg direkt också?

Vad tror du/ni? /Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.