Hej!
Jag bor i ett parhus på 2,5 plan + källare.
Vi har bott där i ca 3 år. Under alla åren har vattennivån i toalettstolarna varit lite låg (ca 1-2 cm under vad jag tolkar som normal nivå). Dvs det "sugs" ut lite för mycket vatten när man spolar. Det har inte blivit värre utan varit ganska konstant med vissa variationer fram och tillbaka. Vi har toaletter på alla plan utom i källaren. Det skiljer sig inte nämnvärt i vattennivå mellan toaletterna på de olika planen.
Jag tror att vi har luftningen på taket eftersom det sticker upp något på taket som jag tolkar som luftning (Förutom luftning har vi fläktkåpa och skorsten på taket).

Som jag förstår det kan den låga vattennivån antingen bero på att det är trångt i avloppet nånstans eller att luftningen fungerar dåligt?
Jag har provat att öppna en renslucka till luftningen som finns i en skrubb på översta planet + fönster på översta planet och provat spola, men det blev inget skillnad. Jag tänkte att i så fall borde det ju inte vara tätt längre upp efter luftningen. Tänker jag fel då?

Jag har ringt och fått en offert på 5000:- för inspektion och spolning av avloppet men innan jag betalar det vill jag gärna se om jag kan lösa problemet själv:)

Är det någon som har några goda råd/idéer vad man kan göra för att felsöka detta?
Kan höjden på huset (ca 11 meter från översta toalett till källargolv) spela en roll i problemet?

mvh

Johan
 
Skulle kanske kunna vara att luftningen är för klent dimensionerad också! Bara en tanke från en lekman :)
 
Kan du inte vänta med spolbil tills det blir stopp? Det har ju funkat bra flera år.
 
injonil skrev:
Skulle kanske kunna vara att luftningen är för klent dimensionerad också! Bara en tanke från en lekman :)
De rör man ser av luftningen verkar det vara 110 mm. Större finns väl ej? Men det kan ju vara för lite eller att det är trångt nånstans...
 
DunderJohan skrev:
Kan du inte vänta med spolbil tills det blir stopp? Det har ju funkat bra flera år.
Jo, det är ju därför jag väntat i tre år:)
Jag skulle dock ändå vilja lösa det hela innan det blir stopp...
 
110mm avluftning låter korrekt, det är nog inte det som är problemet då!
 
Du kan testa att skruva loss en toastol fylla med vatten och se var en helt neutral vattennivå på låset hamnar. Moderna stolar har låg nivå tycker jag.

Du kanske har övertryck i huset som trycker ned vattnet lite.
 
Har du provat att hälla i vatten i rensluckan på avluftningen så inget har "åkt bakåt" i ledningen och orsakat en propp/förträngning?
 
Vi hade ett liknande problem i en byggnad under hösten. Nivån sjönk, speciellt när det blåste kraftigt från väster.

Vad jag tror hände var att det blev undertryck på läsidan av huset (där luftningen sitter) och undertrycket drog ner vattennivån i toaletten. Vi kompletterade luftningen med en vaccumventil inne på vinden och det verkar ha löst problemet.
 
Brukar sörpla lite i vattenlås för tvättställ om luftningen är dålig, sedan skulle du tittat uppe på taket så det inte sitter något i röret, försök till fågelbo etc. Be någon spola när du är på taket så skall det komma en puff med mumma ur röret, undvik halsbloss.

Mvh
 
DunderJohan skrev:
Du kan testa att skruva loss en toastol fylla med vatten och se var en helt neutral vattennivå på låset hamnar. Moderna stolar har låg nivå tycker jag.

Du kanske har övertryck i huset som trycker ned vattnet lite.
Det är mekanisk frånluft och jag tycker det suger bra i alla ventiler. Jag ska dock prova att öka hastigheten på fläkten till max (brukar bara köra på ca halva hastigheten) och se om det blir annorlunda. Tack för tipset.

Edit: Angående neutral vattennivå så är den för låg eftersom om jag spolar lite försiktigt (efter en vanlig spolning) så fylls det på till den neutrala nivån.
 
Redigerat:
orparn skrev:
Har du provat att hälla i vatten i rensluckan på avluftningen så inget har "åkt bakåt" i ledningen och orsakat en propp/förträngning?
Nej. Det har jag inte. Kanske ska prova det. Bara man inte förflyttar en eventuell propp längre ner och får ett riktigt stopp. Tack för tipset.
 
spekerök skrev:
Brukar sörpla lite i vattenlås för tvättställ om luftningen är dålig, sedan skulle du tittat uppe på taket så det inte sitter något i röret, försök till fågelbo etc. Be någon spola när du är på taket så skall det komma en puff med mumma ur röret, undvik halsbloss.

Mvh
Jo. Tanken har slagit mig att det kan sitta nåt i röret på taket. Man kanske får ta sig upp och se om man kan se något när man kikar ner.
Jag har ju dock provat att öppna rensluckan och samtidigt haft ett fönster öppet i direkt anslutning. Då borde ju det fungera som avluftning. Alltså borde förträngningen sitta under nivån på rensluckan. Eller?

Sörplade har jag ej tänkt på. Ska kolla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.