Hej alla,

Här kommer två frågor om solvärme.

Jag har en vedpanna + 1000 lit acktank med en 10 m solslinga i botten till vilken jag nyligen kopplat två rack med Sfinx vaacumrör (Heatpipe), totalt 60 rör. Utbytet har väl inte varit så där fantastiskt... Solvärmerören ger en tempdiff på endast ca 10 grader en solig marsdag, med lägsta pumphastighet (4-5 lit/min?). Och 10 timmar strålande sol märks inte mycket på temperaturen i tanken... (även om jag stänger av golvvärmen som systemet ska värma)

Första frågan är: Varför går inte temperaturen i solfångarna upp till närmare kokpunkten när jag slår av cirkulationen en stund? Jag kommer upp i ca 50 grader som bäst. Och grannens "konventionella" solvärmeanläggning rusar upp i 80-90 grader så snart solen visar sig...

Cirkulationspumpen verkar gå som den ska, och när den ska, och jag har kollat att det inte finns luft någonstans i systemet. Jag har även kollat att alla rören sitter i sina socklar ordentligt. --Någon som har förslag på något annat jag kan/bör kolla?

Andra frågan handlar om skiktning: Eftersom solslingan sitter i botten av tanken så blir det ingen skiktning i tanken när man kör solvärme (pga turbulens antar jag). När jag eldar med ved så fylls ju acktanken på med varmvatten upptill och skiktningen blir mycket bra. Det här betyder att jag inte kan ta ut tappvarmvatten när jag kör med sol eftersom hela tanken då värms - till pissljummet. Det löser sig väl till sommaren, men jag vill ha tappvarmvatten även höst och vår!

Jag antar att det inte finns något att göra åt det här, men jag tänkte ändå fråga om någon kanske har någon idé? -- Har jag för stor tank (60 solvärmerör räcker kanske inte för 1000 lit). --Finns det någon lösning som bibehåller skiktningen i tanken?

Må gott!
/ulf

PS. Ställde frågorna tidigare på Sfinx eget forum, men jag tror det är mer chans till svar här.
 
Om man laddar på olika nivåer, alltså först låter solen ladda högt upp, och sen, när det blivit varmt där uppe, laddar man längre ner, då kan man ha kvar skiktningen med solvärme.
Men det kräver ju värmeväxlare med flera ingångar eller flera solslingor eller en slinga och stratifieringsrör. Så det är inte mycket att göra åt det i efterhand. Inte utan mycket rörmokeri och svetsande.

Jag har solslinga och varmvatten i en separat tank om 750 liter. Den kan jag stoppa cirkulationen genom, och låta husvärmen ta värme från resten av tankarna. När det är sådär halvdant behov av värme fungerar det bra, för att förlänga tiden mellan eldningstillfällena. Tekniktanken öppen när jag faktiskt eldar, så den kommer upp i temperatur då, och sen låter jag den leva på det och vad solen ändå tillför. Tack vare att den tanken då är ganska het i toppen sen senaste brasan vimsar solvärmen inte till det lika mycket.

Med fint solsken i mars månad och pumpen i läge två har jag minst 15°C temperaturskillnad över mina 72 rör. Stänger jag pumpen blir det ångmaskin kvickt som attan.
 
Jo, det lutar nog åt något liknande för min del också. En separat, mindre tank för tappvarmvatten. Måste fundera lite.

Fast det där med växelventil verkar också intressant. Ladda först till toppen och slå sedan över till botten när t ex 60 gr uppnåtts. Men, börjar man ladda i botten så förstör man skiktningen igen. Hur man än gör så blir det fel...

Tack för svar! (Jädrans bra forum detta.)
/ulf
 
Nädå, det blir inte alls fel. Du måste ha lite hysteres, bara.
Exempelvis laddar du högt upp tills du uppnår 65°C i toppen. Då byter du till laddning på lägre nivå tills du "nernår" 55°C i toppen. Tillbaka till toppladdning igen, till du återigen har 65°C i toppen, och så växla igen osv.

På så sätt ser du till att inte ha sämre än 55°C i toppen, något som ju är vad värmepumpsinnehavare ofta får hålla tillgodo med. Ja, under förutsättning att du har tillräckligt med solljus för att klara av effektbehovet, förstås.
 
Kolla upp så att alla rör funkar, En kompis köpte sfinx 60 rör mot 500 l tank med dålig effekt o där va några bulpar paj..
Nu blev det inte mycket bättre med 60 nya rör där alla ställdes i solen o kontrollerades innan återmontering av sfinx åf så allt skulle bli rätt..
Som max har 500 l tanken stigit 30° utan uttag av värme/vv under dom 2 1/2 åren panelerna varit uppe, Man är väl sådär måttligt imponerad av effekten öm man säger så..

Laddar du på 2 nivåer behöver du ingen mindre tank till detta, T.ex om du kör mot översta 1/3 så blir det bara 333 l du värmer till 60° sen får den jobba mot övriga 666 l om det skulle inträffa nån gång.. :)
 
Tack 2an! Idag är det bättre. Strålande sol igen och nu ligger tempdiffen på ca 13-14 gr (in:46, ut:60). Det jag gjort var att kolla rören, och (igen) kolla så att de sitter ordentligt uppkörda i sina socklar, och det visade sig att flera (de flesta) hade åkt ner flera mm. Tydligen så ger den undre rambalken med sig lite med tiden -- varje rör spänner ju lite, och 30 tillsammans så...

Kan vara bra att tänka på alltså: Kolla ibland så att rören är ordentligt itryckta. (Mina rör lutar i o för sig ganska mycket, drygt 60 grader, och det är väl därför dom åker ur.)

Ang växelventil: Jag får nog svårt att använda den lösningen eftersom jag inte har någon ledig slinga upptill i tanken. [Om man inte kan ta förvärmningsslingan för tappvarmvattnet förstås..(?), eller lösa det med en plattvärmeväxlare på något sätt..]

/ulf
 
Ska man värma via slingor ska man förstås helst ha tänkt efter före där. I efterhand blir det genast krångligare.
 
Hej,

Vad finns det för växelventil som automatiskt styr inladdningen till rätt nivå i tanken? Bäst vore om den var intelligent så att den kan variera nivån beroende på hur varm tanken är på olika nivåer. Vore tacksam om någon kan tipsa om en, gärna med länk.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
palun skrev:
Tack 2an! Idag är det bättre. Strålande sol igen och nu ligger tempdiffen på ca 13-14 gr (in:46, ut:60).

/ulf
Det va väl ca 10° diff man skulle sträva efter enligt sfinx, 6 l/min
 
hakan_wallin skrev:
Hej,

Vad finns det för växelventil som automatiskt styr inladdningen till rätt nivå i tanken? Bäst vore om den var intelligent så att den kan variera nivån beroende på hur varm tanken är på olika nivåer. Vore tacksam om någon kan tipsa om en, gärna med länk.

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Jag är också intresserad av "styrteknik" till laddning i olika nivåer. Någon som vet efter vad eller var man ska leta?
 
Hej Kolla att flödet går på rätt håll in och ut ur värmeväxlaren och sen har jag märkt att om man strävar efter att returtempen till solfångaren hålls någerlunda nära tanktempen så innebär detta att mer värme förs over till tanken i mitt fall har jag 500 liters tankar med solslinga i botten .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.