Hej,

Håller på och jobbar på ett rum i källaren som ska användas som hobbylokal, det är i den gamla delen av huset och där är det bara 190cm takhöjd. Det går mao inte ha armaturer i taket, jag vill inte ha infälld belysning i taket heller (risken för skuggor är ju 100%...). Planen är att belysa rummet mha armaturer på väggarna, har målet med halvblank färg i taket för att ljus ska reflekteras från väggen upp i taket och ut i rummet. I och med att jag ska jobba med pillriga prylar i rummet och det inte finns några fönster vill jag ha bra med allmänbelysning där, men jag ska naturligvis också ha punktbelysning vid arbetsbänkarna.

Förslag på lämpliga armaturer till väggarna? Första tanken var vanlig lysrörsarmaturer, problemet är att jag inte kan hitta några som är avskärmade så att dom inte bländar om dom inte monteras i taket. Dvs, jag vill att ljuset kommer ut i huvudsak på sidorna armaturen så att det kan reflekteras upp/ner och inte i huvudsak rakt i ögonen på den som står i rummet. Andra typer av armaturer är lysrör är också intressanta, rummet är 14m² och jag hoppas klara mig med 1500-2000kr för armaturerna.

/Daniel
 
Har ett liknande problem i en källare med samma låga takhöjd och där har jag satt in denna armatur:
http://www.elbutik.se/product.html/armatursocklar-ifo-modul-20?category_id=1314
med följande glob:
http://www.elbutik.se/product.html/reservkupor-till-ifo?category_id=1314
och sedan kör jag lite vanliga CFL lågenergi på 15-20 W och det blir riktigt bra ljus med blanka vitmålade väggar. Jag upplever ljusspridningen som god och globerna bländar inte så mycket. Enda nackdelen är att armaturerna sticker ut en bit från väggen.

Här finns annars två armaturer som bara kastar upp och ner utan bländning:
http://www.elbutik.se/category.html/hide-a-lite-4http://www.elbutik.se/product.html/ova-wall?category_id=1274
http://www.elbutik.se/product.html/cube-2-40w?category_id=15121
 
Helioz,

Tack för tipset, det är en möjlighet men i mitt fall blir det lite olämpligt om dom sticker ut så pass långt från väggen.

Patrik, det är något åt det hållet som jag letar efter. Osäker dock var man köper fagerhult som privatperson? Får kanske köpa det via elektrikern? Har du någon aning vad sådana kan tänkas kosta? Tack för tipset!

/Daniel
 
Fagerhult är bra men ganska dyrt! Och just den där armaturen tyckte inte jag var speciellt snygg.

Denna håller vi på nu och ska sätta i korridorer i en fastighet med kontor.

Elektroskandia Linus Vägg E:7012260

Hemma i en bostad skulle jag dock hellre ha valt en snygg lampett!
 
Hej,

Den där elektroskandia armaturen ser ju proffsig ut, är dock rädd att det inte fungerar i just detta rummet då det dessutom går rör i taket utmed väggen. Dvs det går inte att sätta en armatur i vinkeln mellan vägg och tak tyvärr.

Jag funderar nu på att köpa vanliga lysrörsarmaturer med en opal kupa och 2x14W T5 rör. Förhoppningsvis blir inte ljuset allt för bländande med sådana armaturer på väggen. Blir dock inte riktigt klok på detta med armaturer för T5 rör, priset varierar ju mellan 200kr hos Biltema och 800kr på andra ställen. Oavsett om rören ingår eller inte är det en otrolig prisskillnad, är biltemas armaturer bara skräp? Malmbergs är ju normalt sett inte så dyra, men deras "Cosmos" serie ligger ju på 500-800kr beroende på var man köper den. Helst hade jag sett att vissa armaturer är dimmbara, men det förefaller inte inte några av dessa alternativ vara?

/Daniel
 
Köp armaturer som är avsedd att sitta på vägg! En lampett! Finns snygga i glas med lysrör, som går att få dimbara (switchdim).

Här är en med T5 lysrör:

e7555330.jpg
Elektroskandia E75 553 30


Här är en för kompaktlysrör (finns massa olika designvarianter)

e7555420.jpg
E75 554 20, 24

Även Fagerhult har snygga lampetter, om man vill lägga ner nån tusenlapp till per styck :cool:

Läste nu att rummet är ett "Hobbyrum" i en källare.. Kanske mina förslag är lite smått överkurs. ;)

Går ju alltid att sätta en lysrörsarmatur med Opal kupa (bländar mindre) eller en billig rund plafond (går ganska bra att sätta på väggen utan att bli bländad)

Tex en Ensto AVR armatur (finns i massa olika varianter)
r7532271.jpg
 
Tack för tipsen! Tycker inte att förslagen är overkill, men det beror ju lite på prislappen... Har inget konto själv hos elektroskandia så jag kan inte kolla vad armaturerna kostar tyvärr, får prata med elektrikern. 3st elektroskandia E75 553 30 hade ju passat bra om dom inte är alltför dyra, alternativt Ensto AVR320 E75 357 32 som verkar vettiga. Hittar dock inga butiker på nätet heller som har prislappar på dessa.

Blir det inte rimliga pengar så sätter jag enkla lysrörsarmaturer på väggarna och någon form av dimbar belysning över arbetsbänkarna för att kunna variera ljuset beroende om det är bildskärmsarbete eller tex lödning på gång.
 
Jag skulle nog undvika en halvblank färg i taket. Gå på en matt färg. Den reflekterar inte ljuset mindre, bara på annat sätt. Finns en risk att du får oönskade blänk och stick av ljuset med blank eller halvblank färg. Mycket mer noggrant med riktningar på ljuset vid blanka ytor.
 
Taket är redan halvmatt, men det ser ut ok. Jag gjort samma på andra ställen i huset för att matcha färdiga skivor, typ huntonit utan att få problem med det så jag kör vidare med det här. Tack för bidraget dock!

Valet av väggarmatur föll på Massive Belinda, en rund armatur med ett runt 32W lysrör som bara bygger 88mm från vägg. Beställde från tyskland till hyfsat pris (ca 500kr per armatur inkl lysrör).

Nu är frågan hur man gör med arbetsbänkarna, har svårt att bestämma mig här alternativt har jag för många önskemål :S. Det blir två arbetsbänkar i rummet, en för att sitta och jobba och en för att stå. Ovanför bänkarna vill jag ha en hylla, ca 300mm från taket. Tanken är att montera belysning under denna hylla för att belysa arbetsbänken. Dock kommer det att sitta datorskärmar monterade på väggen bakom bänken, jag vill ha det så att jag kan dämpa belysningen om jag ska jobba mycket med bildskärmsarbete. Idealet kanske vore lysrörsarmaturer med T5-rör och ljusreglering, men jag hittar inte sådan utrusning till vettiga priser (<1000kr per armatur). Alternativet kanske är att sätta spotlights under hyllan med 50 graders GU10 halogenlampor, har ritat en liten skiss på detta. Det är dock inte så lätt att hitta en så pass liten armatur att lampan inte hamnar för långt ner, detta är inte taget hänsyn till ännu i skissen.

Finns det några andra bra idéer på hur man ordnar en reglerbar belysning över en arbetsbänk? Problemet i detta rummet är ju den låga takhöjden...
 
  • arbetsbänk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledlist och en 1-10Vdimmer efter convertern. Inte speciellt dyrt men riktigt bra belysning som inte bygger något alls på höjden just.
 
Ledlist hade kanske varit ett bra alternativ, men jag snubblade över ett par begagnade tandläkararmaturer med 2x24W resp 2x54W T5 rör i. Ca 2 år gamla, men i mycket bra skick. Tror det lär räcka och bli över till mina arbetsbänkar! Jag köpte dom och tänkte prova med det, det finns ett litet snöre så att dom är lätta att släcka om man ska jobba mycket med bildskärmarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.