Hej.

Jag har precis fått en Daikin Altherma installerad. Pumphastigheten är satt till 3 (högst) från fabirk. Det gav tyvärr ett tjut in en av radiatorstammarna. Nu har har jag sänkt till 2 och det är mer eller mindre borta.

Dock så tycker installatören att jag ska lokalisera ventilen/erna som ger tjutet och vyta dem då verkningsgraden blir lägre vid lägre pumphastighet.

Jag misstänker dock en s-böj väldigt nära innedelen som boven. Denna går ej att enkelt byta ut.

Min fråga är: vad förlorar man egentligen på att sänka pumphastigheten? Visst, en förändring av till-värmen tar väl lite längre tid att få effekt i radiatorerna men i övrigt så undrar jag om det påverkar så värst mkt.
Nån som vet nåt?

MVH

Patrick Arkley
 
Du kan med fördel sänka hastigheten till läge 1.

Du får lägre förbrukning på cirkulationspumpen, samt mer gratisenergi från underkylningen.

Nackedelen är att du får en lite högre kondenseringstemperatur, men jag är övertygad om att läge 1 ger fler fördelar än nackdelar gällande ekonomi och komfort.

Speciellt om man tittar på Daikins effekt-tabell som avser att deltaT är mellan 3° och 8°, som i sin tur förutsätter att cirkulationspumpen står i läge 1.
 
Plexus skrev:
Du kan med fördel sänka hastigheten till läge 1.

Du får lägre förbrukning på cirkulationspumpen, samt mer gratisenergi från underkylningen.

Nackedelen är att du får en lite högre kondenseringstemperatur, men jag är övertygad om att läge 1 ger fler fördelar än nackdelar gällande ekonomi och komfort.

Speciellt om man tittar på Daikins effekt-tabell som avser att deltaT är mellan 3° och 8°, som i sin tur förutsätter att cirkulationspumpen står i läge 1.
Vi håller på att installera en Altherma så jag vill gärna förstå detta. Tyvärr gör jag inte riktigt det. Kan du förklara vad underkylning är och kondenseringstemperatur?

Jag ifrågasätter dig inte men undrar varför Daikin har läge 3 förinställt om läge 1 ger fler fördelar än nackdelar?:confused:
 
Underkylning är när hetgasen kondenserar i kondensorn och radiatorvattnet kyler den kondenserade vätskan. För att det ska fungera så måste det finnas köldmedia i vätskeform i kondensorn. Med radiatorpumpen på högsta hastighet kondenserar den hetgasen i undre halvan/botten av kondensorn, och underkylningen blir liten eller uteblir.

Ser man till att gasen kondenserar i mitten/övre delen av kondensorn, så måste kondenseringstemperaturen ökas....vilket är en nackdel.

Det är det jag menar med att den lägre förbrukningen på cirkulationspumpen samt energi från underkylningen, överträffar energiförlusten från den högre kondenseringstemperaturen. Energifördelen kompletteras med komfortfördel d.v.s. mindre oväsen.

Gissar att pumpen kom från Wilo med läge 3 förinställt. Montörerna i Belgien ser nog ingen anledning att förändra den inställningen.
 
Först, tack för att du tar dig tid och förklarar Plexus!

Hmm är fortfarande lite osäker. Jag trodde det var så att hetgasen gick över i vätskeform när radiatorvattnet "tar" värme alltså kyler köldmediet. Inte att radiatorvattnet kyler vätskan.?!
-Har jag förstått dig rätt att hög hastighet på pumpen göra att mindre värme hinner föras över till radiatorvattnet?
-Hur kan man ändra kondenseringstemperaturen? Trodde det var kemiskt fastställt .

Menar du alltså att inställningen är gjord av Wilo och troligtvis bara inte ändrad av Daikin?

Detta är är förvisso mer ingående än vad jag nog behöver veta men det är väldans intressant tycker jag.



Varför måste det finnas köldmedie i vätskeforma för att gasen skall bli vätska?
 
Lite info vid sidan av: att ändra pumphastigheten är enkelt. Bara vrid på det gråa vredet bredvid pumpen. KAn göras under drift.

/Patrick
 
fantasi skrev:
Först, tack för att du tar dig tid och förklarar Plexus!
-Har jag förstått dig rätt att hög hastighet på pumpen göra att mindre värme hinner föras över till radiatorvattnet?
Ja, så kan man nog säga.

-Hur kan man ändra kondenseringstemperaturen? Trodde det var kemiskt fastställt .
Man kan säga att tryck och temperatur är "kemiskt fastställt". Skrev tidigare att underkylning kräver högre kondenseringstemp d.v.s. högre framledningstemperatur d.v.s. ett större deltaT mellan fram och retur. Medeltempen på radiatorerna skall ju förbli densamma.

Menar du alltså att inställningen är gjord av Wilo och troligtvis bara inte ändrad av Daikin?
Jag menar ingenting, utan jag gissar att det är så. Cirkulationspumpens hastighet bör justeras av installatören, då det är endast han i kedjan som vet i vilket värmedistributionnät som pumpen ska jobba. Har värmesystemet klena ledningar eller/och är hårt strypt t.ex. ettrörsytem, kan en högre hastighet på pumpen ge samma flöde över kondensorn som en fastighet med lågt tryckfall och lägsta hastighet på cirkpumpen.

Althermans kapacitet presenteras med förutsättning att deltaT är i spannet 3°-8° vilket inte kan uppnås annat än med cirkpumpen i läge 1.

Varför måste det finnas köldmedie i vätskeforma för att gasen skall bli vätska?
Förstår inte riktigt frågan. Köldmediet går från kondensorn som vätska via vätskeröret till expansionsventilen. Där blir trycket så lågt att det övergår till gasform när det släpps in till förångaren. Efter förångaren går det via suggasledningen till kompressorn. I kompressorn ökar trycket i gasen och så även temperaturen. Vidare till kondensorn, som överför energin till radiatorvattnet framförallt genom energin från kondensering men även från eventuell underkylning.
 
Plexus skrev:
Ja, så kan man nog säga.



Man kan säga att tryck och temperatur är "kemiskt fastställt". Skrev tidigare att underkylning kräver högre kondenseringstemp d.v.s. högre framledningstemperatur d.v.s. ett större deltaT mellan fram och retur. Medeltempen på radiatorerna skall ju förbli densamma.



Jag menar ingenting, utan jag gissar att det är så. Cirkulationspumpens hastighet bör justeras av installatören, då det är endast han i kedjan som vet i vilket värmedistributionnät som pumpen ska jobba. Har värmesystemet klena ledningar eller/och är hårt strypt t.ex. ettrörsytem, kan en högre hastighet på pumpen ge samma flöde över kondensorn som en fastighet med lågt tryckfall och lägsta hastighet på cirkpumpen.

Althermans kapacitet presenteras med förutsättning att deltaT är i spannet 3°-8° vilket inte kan uppnås annat än med cirkpumpen i läge 1.



Förstår inte riktigt frågan. Köldmediet går från kondensorn som vätska via vätskeröret till expansionsventilen. Där blir trycket så lågt att det övergår till gasform när det släpps in till förångaren. Efter förångaren går det via suggasledningen till kompressorn. I kompressorn ökar trycket i gasen och så även temperaturen. Vidare till kondensorn, som överför energin till radiatorvattnet framförallt genom energin från kondensering men även från eventuell underkylning.

Plexus, han är inte riktigt insatt, Ni har rätt båda två.

Köldmediet (gasen kommer het till platten) blir vätska när elementvattnet (eller accans vatten) möter gasen i platten på sekundärsidan. Då stjäl vattnet energin ur gasen som då snabbt kyls och övergår till vätskeform igen (fysisk grundlag, ni kallar det kemisk).
 
Redigerat:
fantasi skrev:
Först, tack för att du tar dig tid och förklarar Plexus!

Hmm är fortfarande lite osäker. Jag trodde det var så att hetgasen gick över i vätskeform när radiatorvattnet "tar" värme alltså kyler köldmediet. Inte att radiatorvattnet kyler vätskan.
Båda är ju sanningen. När radiatorvattnet på sekundärsidan av platten, tar vämen ur kylmediet som är så hett att det övergått i gasform, så kyler den gasen på primärsidan i platten, som då återgår i vätskeform igen och cirkeln är sluten i kylmediekretsen och börjar om liksom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.