Har för ett par veckor sedan fått ett system på 15,3kWp installerat. Systemet bygger på 34 st 450W paneler från Eurener samt växelriktare Sungrow SG15.

Första dagarna hade jag en max peak på 1kW och en total Yield på 10kWh efter solnedgång (solig dag). Jag ringde leverantören som då uppgraderade firmware. Nu har jag sedan uppgraderingen en max peak på 5kW i strålande sol och där kan den ligga utan att varken gå upp eller ner. Panelerna sitter i tre olika vädersträck, 16st i sydöst, 12st i sydväst och 6st i väst. Takets lutning är 10 grader och materialet är papp.

Min kompis 400 m bort fågelvägen köpte samma solceller och antal som jag. Husen ligger ungefär i samma vädersträck men han har 30 graders lutning, pannor och en växelriktare på 20kW. Vid samma tidpunkt jag peakade på 5kW peakade han på 12kW. Vid dagen slut hade jag en total yield på 48kWh och han 65,3kWh.

Jag tycker mitt system producerar lite i jämförelse med min kompis. Kan lutningen betyda så mycket, eller har de med att två MTTP:n ska klara tre olika väderstreck (å andra sidan ligger hans paneler också i tre väderstreck syd, öst och väst)?

Någon som har lite tankar kring detta?
/ Per-Åke
 
EddieHansson
Hur är det med skuggor och liknande? Om du har olika väderstreck så måste panelerna vara på olika slingor, annars sabbar de för varandra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det låter lite problematiskt med två MTTP när du har tre väderstreck såvida du inte har optimerare då.
Man vill ju veta hur strängarna är kopplade, grundregeln är att alla paneler kopplade till samma MTTP skall har precis samma förutsättningar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P Per-Åke S skrev:
Har för ett par veckor sedan fått ett system på 15,3kWp installerat. Systemet bygger på 34 st 450W paneler från Eurener samt växelriktare Sungrow SG15.

Första dagarna hade jag en max peak på 1kW och en total Yield på 10kWh efter solnedgång (solig dag). Jag ringde leverantören som då uppgraderade firmware. Nu har jag sedan uppgraderingen en max peak på 5kW i strålande sol och där kan den ligga utan att varken gå upp eller ner. Panelerna sitter i tre olika vädersträck, 16st i sydöst, 12st i sydväst och 6st i väst. Takets lutning är 10 grader och materialet är papp.

Min kompis 400 m bort fågelvägen köpte samma solceller och antal som jag. Husen ligger ungefär i samma vädersträck men han har 30 graders lutning, pannor och en växelriktare på 20kW. Vid samma tidpunkt jag peakade på 5kW peakade han på 12kW. Vid dagen slut hade jag en total yield på 48kWh och han 65,3kWh.

Jag tycker mitt system producerar lite i jämförelse med min kompis. Kan lutningen betyda så mycket, eller har de med att två MTTP:n ska klara tre olika väderstreck (å andra sidan ligger hans paneler också i tre väderstreck syd, öst och väst)?

Någon som har lite tankar kring detta?
/ Per-Åke
Med den konfigurationen bör det vara kopplat som 3 strängar, en i varje riktning, Växelriktaren behöver ha 3 st MPPT. Hur det är kopplat nu vet bara din installatör men har han parallellkopplat 2 av strängarna blir det bara fel. Har installatören delat upp det i 2 strängar med 17 paneler i varje krävs optimerare för att få ut maximalt.
 
Per-Åke S,

Titta i dokumentation över anläggningen du har fått av solcellsinstallatören. Där står hur de två strängarna är komponerade med paneler, alltså vilka paneler som hör till vilken sträng(rättare MPPT-ingång). Du har även säkert fått vind- och snölastberäkningen för det montagesystem som solcellsinstallatören valt.
Har du effektoptimerare på någon panel?

Du har visserligen blygsam takvinkel, bara 10 grader, men vinkelskillnaden mellan en panel på sydostsidan och sydvästsidan är likväl 10 + 10 grader. Hade du haft helt platt(eller till och med 3 graders lutning på sydost-, sydväster och västtakfallen) och lagt paneler på, då skulle man nog kunna komponeras strängarna nästan helt fritt. Men nu har du inte det och måste beakta taklutningarna och väderstreck vid komponering av strängarna.

Var i landet är anläggningen, Kiruna eller Ystad?

Att en ny växelriktare skulle behöva uppdateras, verkar mysko. Den måste ju ha senaste programvaran från fabriken. Eller är det en begagnad?

Du har två olika strängar. Hur ser effektkurvan ut för dem under dagen? Det kan du nog se på växelriktartillverkarens portal. Ser de konstiga ut. Optimalt ser de ut som en sockertopp.
 
Har två MPPT. Inga skuggor eller andra hinder i vägen för solen och bor i Blekinge. Var uppe på taket och följde kablarna. Ser som 1&2 är kopplade till den ena MPPT och 3 till den andra MTTP;n.
Leverantören har gjort en bveräkning som säger enligt offerten att systemet ska producera 13 950kWh/år.
Nedan hur taket ser ut och panelerna placerade samt utdrag ur växelriktaren.
Satellitbild av ett hus med solpaneler indelade i tre sektioner markerade som 1, 2 och 3 på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översikt av solenergisystems data från en växelriktare med detaljerad info om spänning, ström, effekt och MPPT-information.
 
Det stämmer nog att den ska ge ca 13950 kWh/år med installerad paneleffekt 15,3 kWp, när den är i södra Sverige. Dina siffror från växelriktaren är mikroskopiska och kan ingen läsa. Bättre du visar effekt-kurvorna för varje MPPT från portalen. Då kan du en solig dag se om den jobbar riktigt.
Du behöver väl inte upp på taket, det är väl enklare att titta i dokumentationen du fått hur det är kopplat?

Du tror alltså att de kopplat:
Sträng 1: 16 st seriekopplade paneler, sydväst, till MPPT1
Sträng 2: 12 st paneler sydost + 6 st paneler nordväst, alla seriekopplade, till MPPT2

De har inte klantat sig och parallekopplat de 12 st sydost med de 6 st nordväst?

Allt är möjligt med kreativa solcellsmontörer, med mottot "När vi gör fel, säg bara till, så rättar vi till det. Inga problem"
 
Redigerat:
  • Gilla
bjorne76 och 2 till
  • Laddar…
Panelerna på tak 1 och 2 stryper varandra kan man säga, Det är de paneler med sämst förutsättningar som dimensionerar produktionen eftersom by-pass diodrarna ej aktiveras i detta fallet.
 
Först vill jag säga att jag är helt of the road när det gäller solcellsteknologi och alla termer som tillhör detta.
Det har varit lite hit och dit med placeringen av panelerna. Enligt offerten som jag signade i februari skulle panelerna ligga enligt bild ett nedan (liggande) och allt var frid och fröjd. I maj när installationen skulle komma igång ändrade dom sig och satte panelerna som dom sitter idag (stående och i tre vädersträck).
Solpaneler installerade i stående position på ett hustak med olika väderstreck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1
Någon dokumentatation har jag inte fått. Trodde i min enfald att jag kunde se hur det är kopplat i appen. (jag får be om dokumentation).
Nedan har vi mina kurvor för MPPT1 och MPPT2 idag med blandat sol och moln. Om det är bra eller dåligt kan jag inte uttala mig om.
Längst ut till vänster står det om det är svårt att läsa;
MPPT1
Unit:A och fallande från 6 5 4 3 2 1 0

Kurvor som visar energiproduktion för MPPT1 på solcellsanläggning med variabel output över tid.
Och för MPPT2
från 3,5 3,0 2,5 2 1,5 1 0,5 0
Linjediagram som visar produktion för MPPT1 och MPPT2 i en solcellsanläggning över tid med varierande effekt.
 
  • Graf som visar MPPT1-strömkurvan för solceller med varierande toppar och dalar över en dagstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över MPPT1 och MPPT2-strömkurvor för solceller med varierande värden genom tiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som det står och ni kommit överens om i avtalet som skrivits på, så ska det också monteras. Alltså som din bild ovan att det ligger paneler mot sydost och åt sydväst. Dessutom ser det väl snyggare ut med panelerna i landskapsläge jämfört i porträtt, på ett valmat tak. Då har det förutsättningar att fungera bra. Alltså inga åt nordväst. Så det får du kräva att de gör som avtalats och som du har betalt för. Då kommer det att fungera mycket bättre.

Effekt-tidkurvorna för varje MPPT ska vara för en hel dag, från arla morgon tills solen gått ner. Och det ska vara en solig dag, eftersom då vet man att kurvan ska vara som en sockertopp. Är det en molnig dag blir det mycket hack i kurvorna och svårt avgöra om något fel eller bara moln som skuggat.

Dina effekt-tidskurvor ovan är inte bra, eftersom saknas skala och enhet på y-axel på dem. Sedan är de endast för en halv dag. Varför är det 4 kurvor? Har du fyra MPPT-ingångar?

Kräv dokumentation:
-vind-och snölastberäkningar för valt montagesätt och montagematerial. Även varje fästpunkt i taket ska där anges.
-kopia av föranmälan till elnätsbolaget(har du skrivit på)
-panelmöblering på taken, där framgår hur panelerna placerats på taken och hur kopplats ihop med varandra.
-maskinlista(alla apparater listas, paneler, växelriktare, överspänningsskydd, montagematerial, AC-brytare, DC-brytare med mera )
-datablad för alla apparater och komponenter även över montagematerialet.
-prestandaberäkning, kWh/år och för varje månad.
-kopia på avtalet.
-handhavande- och driftsinstruktion

Allt utskivet och snyggt i en mapp.

Du har papptak, har de penetrerat takskiktet? Då ev. risk för framtida läckage. Vilken metod har används för fästpunkterna i ditt papptak?
 
Redigerat:
K
Hälften av bilderna är med spänning och hälften är ström. Så det är två mppt.

Jag kan tycka att det är lite märkligt att ena slingan nästa dör helt i en timme vid klockan tio.

Oftast kommer inte växelriktare med senaste firmware. En del fabrikat rekommenderar och tvingar en att uppgradera, medan andra inte gör det. Ibland kan nyare firmware ha buggar.

Kan de ha aktiverat den funktionen som heter multipeak scanning?

Det är ju märkligt att de huxflux ändrar placering på panelerna. Om det är en ritning i avtalet. Så länge deras ingenjörer inte ringt och pratat med dig. Det är de som sitter med beräkningsprogram och kunskap, inte montörerna. Nu stämmer ju inte kalkylen du fått.

24-27 juni borde du haft fina solfjädersformade kurvor på produktionen
 
Redigerat:
Passade på att byta pappen samtidigt som solcellerna skulle installeras så takfirman satte dit fästplattorna och lade sedan ny pap på taket. Så dom har nog gjort rätt.
Att det blev dubbletter av graferna tidigare var ett misstag av mig.
För info så hade min kompis idag 38% total produktion än jag när solen gått ner.
Nedan mer om hur våra produktionskurvor kurvor såg ut för ett par dagar sedan. Som ni ser vill inte min anläggning komma över 5kWh. Tack för all information och tips.

Skärmavbild av solcellsproduktionskurva med topp på 5 kWh, datum 2022-07-06. Skärmbild av en app som visar produktionskurvor för solenergi med topp vid 5kWh.
 
  • Skärmdump av solenergianläggningens produktionskurva som visar dagens elproduktion i kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solcellsanläggningens produktionskurva med dagens energiproduktion toppar under 5kWh och inkomst på 8,3 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av produktionskurvor för solenergi visar dagens produktion på 4,18 kWh, med toppar som inte överskrider 5 kWh.
  • Gilla
Tommy Kokkarinen
  • Laddar…
Nu blev det får många bilder igen, sorry
 
Det går att ta bort bilder som man av misstag råkat lägga in.
Man kan ju råka lägga in av misstag sitt bankkontoutdrag. Då vill man kanske ta bort det, för att slippa tiggarbrev.

Men det verkar inte gå längre att ta bort bilder? Verkar ju helkorkat.
 
Redigerat:
Troligen går MPPT1 som den ska, där är det ju 12 st paneler seriekopplade, alla åt sydväst.
Men det kan du kolla genom att titta på kurvan effekt(W) mot tid, för just den MPPT. En solig dag ska det vara en sockertoppsformad kurva. Den kan emellertid ha litet krusningar och något litet hack.

Man kan misstänka att MPPT2 inte går så bra, där är det ju paneler 12 st åt sydost och 6 st åt nordväst.
Men det kan du kolla hur den fungerar genom att titta på kurvan effekt(W) mot tid för en solig dag för MPPT 2. Det ska vara en sockertoppsformad kurva. Men det är det säkert inte.
Du behöver inte bry dig om att kolla på kurvor för spänning eller ström mot tid, ne pas encore. On verra.

De effektkurvor du visar hittills verkar vara för totalproduktion(dvs MPPT1 + MPP2) och då är de ihopblandade huller om bladder och du kan inte se vilken av dem som fungerar dåligt.

Enligt väderdata var 29 juni nog en solig dag i Blekinge. Visa kurvor för den dagen!.
Bäst är att du med skrivbordsdator loggar in på växelriktaretillverkaren monitoring-portal på din anläggning. Säkert mycket bättre än med en liten mobiltelefon, är på tok för smått.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.