Vi har en ny Calmarpanna med 2 acktankar på 750L. Vi fyller hela magasinet med ved men mätaren överst i tankarna kommer aldrig upp i mer än 60 grader. I mitten kanske 30-40 grader och där nere till 30 grader max.
Fläkten stannar ibland när vi eldar och då slockan det nästan i pannan.
Eldar vi på kvällen så är elementen kalla på e.m dagen därpå. Shunten in står på 3 och ingående temp ca 40 grader.
Vi är bara 2 personer som duschar och tur är det för värmen räcker inte till fler.
Varför stannar fläkten?
Varför får vi inte upp värmen?
Rörnisse som installerat pannan säger att allt är bra men det är det inte.
Vi är innerligt trötta på detta och trötta på att frysa när vi kommer hem.
 
Helt klart är något fel sen får rörkrökarn säga vad han vill.. >:(

Är de en calmar v33 ni har??
Om de är de så ska tankarna bli varma på ett ilägg..
Fläkten ska väl stoppa när pannan når 95 grader.. ::)
Går laddomatpumpen?? tycker att de låter som att de är den som inte går el att de är luft i pumpen de hände en kompis o då blev de dåligt laddat i tanken..

Vad är det för problem ni med calmar pannan.. ::)
 
sastsar också en tjuga på att pumpen skall luftas
röris borde kunna det ha informerat om att det kan tarvas någon gång efter nyinstallation och kanske tom komma o fixa det eller åtminstone förklara hur göra (lätta på skruv osv.. står nånstans i papperen)
 
Vad står pann termostaten på?
Om den nu är ställbar...
 
Tjo .. Har en V33 med. Lufta laddpumpen .. Sen.....
Hur gör du när du startar panna.? Gör en rejäl startbrasa. När tjockt med glöd. Fyll med ved. Brukar ha en en startbrasa som är så pass att min panna når ca 80 grader och då har massa glödande kolbitar på rostret. ca 5-10 cm tjockt lager.
Vad står fläktstoppet på? Ställ ner till 55 grader. /för att testa/
Kolla vad Panntermostaten står på. Ska vara 95 grader.
Kolla vad termostaten för laddpumpen på pannan står på. MIn har jag på 90 grader. Ta sedan en pall och en tidning/bok o några kalla öl. Gå ner o sätt dig o läs vid pannan o drick o njut. :) Kolla av alla temperaturer. Och se de stiga.
 
Vad visar panntermometern när fläkten stannar? För det är troligen som övriga säger, att av någon anledning så fungerar inte laddpumpen som den skall.
 
kalas skrev:
Vi har en ny Calmarpanna med 2 acktankar på 750L. Vi fyller hela magasinet med ved men mätaren överst i tankarna kommer aldrig upp i mer än 60 grader. I mitten kanske 30-40 grader och där nere till 30 grader max.
Fläkten stannar ibland när vi eldar och då slockan det nästan i pannan.
Eldar vi på kvällen så är elementen kalla på e.m dagen därpå. Shunten in står på 3 och ingående temp ca 40 grader.
Vi är bara 2 personer som duschar och tur är det för värmen räcker inte till fler.
Varför stannar fläkten?
Varför får vi inte upp värmen?
Rörnisse som installerat pannan säger att allt är bra men det är det inte.
Vi är innerligt trötta på detta och trötta på att frysa när vi kommer hem.
Hade liknande besvär i början med min panna, jag hade laddomat pumpen på läge 1 när den står på läge 3 så stannar aldrig fläkten
 
Tack för alla svar. Jag har även pratat med tillverkaren i Kalmar som också hade en teori om att laddomaten inte fungerade som den skulle.
Fläktstoppet ökade jag till 70 grader för en dryg vecka sedan med fläkten stannar iallafall. Den stannar när som helst över 70 grader. Det har den gjort hela tiden även när fläktstoppet stod på 55 grader.

Ja, det är en V33 och idag på morgonen efter att vi eldade igårkväll så var elementen knappt varma så det var bara att sätta igång igen med att fylla pannan.

Kan man lufta själv? Hur gör man? Behöver man lufta tankarn? Eller ska vi ta hem rörläggaren igen då jag tycker att han är ansvarig för att installationen ska fungera som den ska.
 
Är det en laddomat 21 du har så luftar man den via den blanka skruven i mitten på pumpen. Bara att öppna den och släppa ut luften. Tankarna ska ha antingen automatisk avluftare eller nått vred för att släppa ut luften. PÅ mitt system sitter det på röret till tryckkärlet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.