Ska flytta hem MIG/MAG-svetsen och försöker ta reda på om man måste sätta upp en varningskylt på garagedörren, av typen "Gasflaskor, förs i säkerhet vid brandfara". Om jag minns rätt är det en 5-liters aluminiumflaska med blandgas d v s gasen är inte brandfarlig utan kanske snarare tvärtom. Dock är det väl trycket i flaskan som utgör faran.

För arbetsplatser verkar detta vara reglerat av arbetsmiljöverket, men frågan är vad som gäller för ett vanligt villagarage?
 
Kan ju vara bra för räddningstjänsten att veta.
 
trojlee skrev:
[länk]
Jo, där jag läst men tycker inte det är tydligt vad som gäller för brandfarliga gaser och vad som gäller för andra gaser. Delarna om privatbruk och förvaring i hemmet verkar mest handla om gasol och acetylen.
 
Är det inte lättare att bara sätta upp en skylt? Då slipper du leta och de stackars brandmännen slipper riskera livet när de letar efter dig och din familj.

Oavsett om du är tvungen eller ej.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Ring till din lokala räddningstjänst och fråga vad de anser om saken.
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Jag snubblade en gång in på ett forum för folk som fridyker med tuber, och såg då en tråd som handlade om deras krav vid förvaring av tuberna i lägenheter.

Formellt sätt så fanns det inga krav men räddningstjänsten uppskattade ifall det satt en varningsskyllt på insidan av lägenhetsdörren så att brandmännen såg skylten vid behov utan att grannarna blev skrämda i onödan. För övrigt så var tydligen en burk hårspray minst lika farlig som en dykares lufttub i händelse av brand.
 
Frågan är - varför inte?
 
Det är inte bara tryckkärl med brandfarlig vara räddningstjänsten vill veta om när dom kommer för en släckinsats, det är alla typer av tryckkärl, tänk på att även en brandsläckare är ett tryckkärl.
 
Hemmakatten
Jag kan mycket väl tänka mig att det krävs ett tillstånd från kommunen. Vi har tillstånd från kommunen att ha 2 st P19 gasolflaskor med automatiskt omkopplare. Räddningstjänsten var hemma hos oss för att kontrollera att gasolen var installerad på rätt sätt samt att gasolflaskorna förvarades korrekt. I kravet för tillstånd ingick att vi satte upp en skylt" Gasolflaskor förs i säkerhet vid brandfara" på dörren/luckan till gasolförrådet.

I våras ringde Räddningstjänsten för att de enligt lag måste kolla upp alla tillstånd efter ett visst antal år. När jag sa att vi istället för P19- flaskorna har P11 flaskor sa Räddningstjänsten att de inte behövde komma ut på plats för kontrollen.
 
Jag fick detta svar från räddningstjänsten när jag frågade om gasol.
I och med att en lada enligt gällande föreskrift, SÄIFS 1998:7, klassas som en C-byggnad där människor vanligen inte visats får man förvara upp till 500 liter gas där under förutsättning att man förvarar alla gasolbehållarna i ett sparat utrymme som är ventilerat till det fria eller i ett ventilerat plåtskåp utomhus. Det finns inget krav på att förvaringen ska anmälas till räddningstjänsten men ytterdörren till förvaringsutrymmet för gasolflaskorna ska vara markerad med gasbehållarskylt.
 
  • Gilla
Zundberg
  • Laddar…
Brandsläckare är förvisso tryckkärl. Men de har mig veterligen en säkerhetsventil just för att de inte skall explodera vid en brand?
 
sandhall skrev:
Brandsläckare är förvisso tryckkärl. Men de har mig veterligen en säkerhetsventil just för att de inte skall explodera vid en brand?
Det låter rimligt. Jag har precis inspekterat min och hittat något som skulle kunna vara en ventil.
 
Kan övertrycksventilen vara inbyggd i manometern? Annars hittar jag ingen på min släckare...
 
Korvgubbe
De brukar väl ha sprängbleck ingjutna, alltså inget som syns fören efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.