Finns det nån lag på att ta ut lagfart man kan väl äga hus ändå genom arv t.ex????
 
Arv får man väl ut när dödsboet är skiftat och då finns ju ingen annan än arvtagaren, som kan vara ägare till en fastighet alltså ska arvtagaren ta ut lagfart. Utan lagfart är man inte ägare till en fastighet.
 
Jag har för mig att du faktiskt är skyldig att ta ut lagfart.

Normalt så är det ju för att skydda din egendom. Om du inte har lagfart så kan den lagfarne ägaren sälja fastigheten igen. Det vore iofs. bedrägeri, men inte mot den nye köparen, utan mot dig. Så i det läget får du försöka få tillbaka pengarna från den som sålde till dig, fastigheten kommer att tillhöra den nye lagfarne ägaren.

Är det en ärvd fastighet så är nog risken att drabbas av dylikt bedrägeri lägre.

Å andra sidan är lagfarten i princip gratis vid arv.
 
Har du ärvt kostar det 800:- om jag minns rätt
 
Jordabalken, Kap 20, §2 - "Lagfart ska sökas inom tre månader efter det att den handling som förvärvet grundas på (fångeshandlingen) upprättades."
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Det är synnerligen opraktiskt att äga ett hus där någon annan står registrerad som ägare i fastighetsregistret.
Dels skyddas dina rättigheter dåligt, dels begränsas vad du kan göra med fastigheten.
Finns liksom inga vinster att göra på att skippa lagfarten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.