Hej!

Undrar om det finns någon här som är lite duktigare än jag på att läsa lagböcker? Hoppas ni orkar läsa igenom och förstår min upprördhet.

Jag har bestämt för mig att det är så att varje fatstihetsägare är ansvarig för att ta hand om sitt dagvatten. Detta måste ju gälla även kommun, inte bara privatperson?

Vår tomt gränsar mot kommunens och vi har väldigt mycket vatten på tomten som kommer från en skogsslänt, som också är kommunens. Rimligen borde det vara kommunens ansvar att ta hand om sitt dagvatten, tycker jag!

Kommunen vill dock inte se sitt ansvar i detta och tycker att vi borde tänkt på detta när vi byggde, att vi skulle lagt dränering längs tomtgräns. Visst, det hade vi kunnat göra, MEN kommunen var här i samma veva som vi höll på att bygga och tog hand om en dagvattentrumma som pekade ut mot oss och gjorde ett dike och dränerade bort det vattnet från oss. Det trodde vi räckte, eftersom det ju även då var kommunens ansvar att ta hand om sitt dagvatten, tyckte vi. Enligt dem själva nu var det bara vänlighet från deras sida och inget de alls egentligen var ansvariga för.

Det vatten som vi har på baksidan är vatten som inte tas upp av dagvattentrumman och dike på andra sidan om den lilla grusväg som går längs tomtgränsen, utan det rinner alltså igenom under vägen och in på vår tomt, från kommunens skoggslänt. Detta påpekade vi redan förra året, när vi gjort en liten dikesanvisning provisoriskt för att hindra vattnet vidare in på vår tomt. Det funkade, vattnet stannade i diket men där stod det helt still. Vi ville ju ha bort det!

Till saken hör nu också att en granne ovanför slänten i vår tagit ner stora träd på kommunens mark i slänten och dessa träd sög uppenbarligen en stor mängd vatten. Detta gjorde han för att förbättra sin utsikt och öka solens möjlighet att nå hans uteplats. Vi påtalade detta för kommunen när skövlingen pågick, men de brydde sig inte. Resultatet är att vårt provisoriska dike inte räcker till utan vattnet vandrar vidare in på gräsmattan och ligger i pölar och det blir aldrig torrt.

Jag tycker mig vara säker på att kommunen eller grannen är ansvariga! Jag har ingen lust att betala 10000 kronor för en extra dränering. Jag tycker att det är kommunen som bör komma hit och fixa det och att om de inte vill stå för kostnaderna är det deras problem att lösa med grannen som stulit kommunens träd.

Kommunen anser dock att de inte gjort något som förändrar miljön runt omkring oss och att de därför inte är ansvariga. Men jag anser att de är ansvariga p.g.a. att de INTE gjorde något när grannen tog träden från deras mark. Han påstår sig haft muntligt lov från en man som är tyvärr nu är död och kommunen säjer att han inte har fått lov. Jag anser att problemet bör ligga hos kommunen och grannen, att de bör göra upp och lösa situationen. Jag anser att jag inte ska betala för deras oaktsamhet, helt enkelt. Dessutom påtalade jag problemet med kommunens vatten på vår tomt redan innan grannen tog ner träden, men då var det inte alls de mängder vatten det är idag. Så visst har omgivningen påverkats.  >:(

Hade det varit JAG som inte tog hand om mitt dagvatten så hade inte jag kunnat säja "Sorry, grannen, det är inte mitt problem att du har stora vattenpölar på din tomt".

Jag vill så gärna slå kommungubben i huvudet med lite paragrafer som visar honom och hans chef att hans största problem är att han är en grinig gubbjävel och att jag faktiskt är påläst!

Snälla, någon som kan ge mig lite bra paragrafer angående ansvar för dagvatten?? Har ni dessutom tips på hur jag ska uttrycka mig med hjälp av paragraferna så tar jag tacksamt emot dem också!

Mycket tacksam för snabb hjälp!

//Helena
 
Det ända jag vet är att om det e på kommunens mark så är det deras skyldighet att dränera bort vattnet om det e ett problem för er.. Vilken paragraf har jag ingen aning om... Det var samma för oss, våran tomt ligger högre än grannens så allt vårat vatten rinner ner i ett dike som vätter mot deras gräsmatta.. Dike och dike en pöl kanske ska tilläggas. :) Har haft dit en kommungubbe som har varit och kikat och skulle det nu bli problem med att vatten rinner ner på deras tomt, så kommer dom att gräva in en dränering som leder vattnet bort från deras tomt. Kan hända samma sak för dom som för er för vi har tagit bort en massa träd från våran tomt bla flera björkar och dom dricker mycket vatten... Får se nu om det blir ett så stort problem nästa vår. Vi har dränerat runt huset så det kanske inte blir så mycket vatten. :-/

Lycka till och stå på dig kan inte tänka mig att det ska skilja mellan kommunerna på en sån sak. Eller?? ::)
 
Tack för ditt sva, lier!

Men jag undrar bara hur du menar med att er tomt ligger högre än grannens och ert vatten rinner ner i ett dike som vätter mot deras gräsmatta. Kommungubbe har varit och kikat och det kanske ska dräneras. Men ska kommunen stå för den dräneringen eller du eller grannen?  :-?

Tacksam om du kan reda ut så jag förstår!  :-/

//Helena
 
Lite osäker, men jag tror att regeln om dagvatten handlar om förändringar. Dvs om du ex. ändrad höjdförhållanden på din tomt, jämfört med den ursprungliga toppografin, då är du skyldig att ta hand om vattnet. Eller om man tätar marken med ex. plattor så att den inte längre suger upp vattnet.

Om jag ex. äger ett skogsskifte med en sluttning ner mot plan mark, någon bygger ett hus därnere, att jag i det läget plötsligt skulle bli ansvarig för att dränera bort allt vatten som kommer från "berget" låter lite konstigt.

I ert fall så hade ni ju problem redan innan grannen med eller utan kommunens medgívande tog ner träden. Och på samma sätt så är ju avverkning av skog en naturlig företeelse, om vi tar exemplet med skogsskiftet igen, om markägaren där skulle kunna bli ansvarig för dränering när han väljer att avverka skogen känns också lite konstigt.
 
Tack Hempularen!

Jag förstår hur du menar och jag kan visst köpa att vi borde ha tänkt på detta från början, men i och med att kommunen var här och fixade dagvattentrumman så trodde vi i vår enfald att vattnet från berget togs omhand den vägen. Varför fanns det annars en trumma? Kanske naivt, förstår jag ju nu, men det var så vi tänkte då.  :(

Just detta också att grannarna tagit ner träd på kommunens mark, olovligt, som gör att vi tvingas ordna med dränering som vi inte räknat med gör mig så förb-d. För hade de inte tagit träden så hade vi inte behövt fixa detta nu, vi hade kunnat vänta eller lösa det på ett smidigare sätt själva, inte behövt ordna med grävare som får komma och göra ett mycket större arbete än vad som krävts om vattnet stannat i dikesanvisningen. Saken är också den att en tredje granne var intresserad av att bygga uppe på berget, men fick till svar från kommunen när de frågade om träden att inte ett enda träd fick tas ner. Därför valde de en annan tomt.

Tycker det är konstigt att man bara ska få ta ner en massa träd för att man tycker det passar en och sen inte ta ansvar för konsekvenserna. Det är ju inte kommunen, markägaren, som gjort skövlingen, det är ju en privatperson.

Jag antar att eftersom jag drabbas av en kostnad jag inte räknat med p.g.a. att en granne gjort något som han inte fick, så vill jag att han ska få betala iallafall för träden han tagit ner. Även om det inte gynnar min ekonomi direkt, så tycker jag att allas rättigheter och skyldigheter ska vara lika för alla. Det skulle kännas bättre att veta att även han som stulit kommunens träd fick betala en fin slant, iallafall för virket, precis som vi får betala en fin slant för att ta hand om det extravatten han skickar ner till oss.  >:(

Tycker det borde ligga i kommunens intresse också...

//Helena

 
helenae skrev:
Tack för ditt sva, lier!

Men jag undrar bara hur du menar med att er tomt ligger högre än grannens och ert vatten rinner ner i ett dike som vätter mot deras gräsmatta. Kommungubbe har varit och kikat och det kanske ska dräneras. Men ska kommunen stå för den dräneringen eller du eller grannen?  :-?

Tacksam om du kan reda ut så jag förstår!  :-/

//Helena

Givetvis så får kommunen stå för den kostnaden. Nu är dom dessutom medveten om problemet så då kan dom varken skylla på mig eller på grannen. Grannen kan inte bli arg på mig heller om nu mitt dagvatten skulle bli så mycket att grannen får en sjö på sin gräsmatta. Kommungubben som var här sa att skulle det bli problem så skulle dom fixa en dränering eller avrinning. Och den kostnaden får kommunen stå för. Hoppas att du förstod mig bättre nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.