Ska bygga ett Trivselhus (Västeråskontoret). De är mycket intresserade av ha visning i vårt hus då det står klart men vill absolut inte ersätta oss med mer än någon vara (typ en garderob) för 4-5000 totalt. Detta gäller tydligen även vid sk öppna visningar då viss risk för tex golvrepor kan finnas.

Jag har hört att T-hus ersätter med större belopp på andra håll. Någon som vet något eller som har synpunkter?
 
Om ni tycker att de betalar för snålt för visningen, säg det och neka dem att ha visning i ert hus.

Ni är inte skyldiga att låta ert hus bli visningshus. Inte ens innan ni flyttar in. Det är er tomt och ert byggmaterial. Ni har betalat det. Vill inte de betala för att ni visar upp det, blir det ingen sådan affär. Eller så ställer ni upp på att ha visning, men har så stökigt och smutsigt hemma, att det gör mer skada än gott för firmans rykte...
 
Håller med!

Ni ska inte aceptera det! Jag vet att många får sådana "dåliga erbjudande" om d har visning. Allt från inget till en fjuttig garderob... I andra fall handlar det om teraser, takkupor, eller en massa tillval.
Vet inte, men det känns som om de "försöker" först, å kollar om man e dum i huvet...
Det har pratats en hel del tidigare här på forumet ang detta.
Å jag håller klart med om att man ska ha betydligt mycke mer för att visa sitt hus!

Det tjänar ju dom på i alla fall! I stället för att ha en massa stående visningshus!

Säg till dom att du inte är intresserad att ha ditt hus som visningshus för det lilla ni får.
Jag tror att de kommer att ändra sig!

Lycka Till!
 
När vi hade kontakt med A-hus, då sa han att vi skulle få en öppen spis om vi visade vårt hus MAX 4 grr det första året.

Kom ihåg att ni ska ha skriftligt på under hur lång tid detta gäller. Eller hur många familjer det gäller under året. Annars kan det bli ett jäkla spring... Begränsa!
 
Vi har så gott som fått godkänt på en stor träaltan om vi visar vårt hus.

Vi behöver bara visa det för ett par i taget samt de tider när det passar oss. Max 10 visningar sammanlagt.

(altanens värde ca 30 000 om vi skulle köpa den klar av T-hus)
 
Vi får tillval för 15 000 för att vis vårt hus en gång. Öppen visning... Där kommer att stå en person vid dörren för att se till att ingen går in med skor.. Vill inte ha några repor på golvet. Vi har även kollat upp vad som gäller om något skulle gå sönder, A-hus har försäkring som täcker det.
Lill Frazze
 
Håller med föregående talare om att en gardrob är lite futtigt. Vi ska ha en helgvisning till våren och har gått med på ytterligare max åtta privata visningar under 1 år. För detta får vi ca 25 tkr och sedan har vi prutat ner huset ca 100 tkr plus fått en massa tillbehör.

Det är väl ändå så att huset byggs för att bo i så om det kommer ett par hundra pers som går igenom ditt hus en helg och dessutom tar av sig skorna och inte har tillträde till alla rum så tycker ialla fall inte jag det är så farligt. Ärligt talat så tror jag det nog blir mer slitage av att dina och grannens ungar springer runt och leker och tar med kladdiga fingrar på väggarna.... :-/ ;D ...men det är ju bara vad jag tycker...
 
??? Vad är det för mening med att gå på husvisning om man inte får se alla rum? Då kan man väl lika gärna se på en planritning och en broschyr med inredningsdetaljer? Trodde syftet med husvisningar var att de presumtiva kunder som har svårt att läsa ritningar, skulle få se hur stora eller små och mörka eller ljusa rummen är i verkligheten. Jag tyckte det var mycket frustrerande att gå runt på Husknuten och rycka i låsta dörrar...
 
Jag har sagt det förut att om man bygger ett hus för 2,5 miljoner t.ex. varför ska man då ha en öppen visning för futtiga 5 000:-. Det är bara att avfärda den som vill ha visningen. Om man räknar med reklamvärdet, möjligheten till att få sälja ytterligare hus, mm., borde vara värd mycket mer!
Om jag skulle ha visning så skulle jag kräva minst
50 000:- ersättning. Om du får utrustning för det beloppet så kostar det inte företaget 50 000:-, det rör sig om 26 250:- om man räknar bort momsen och 30% vinstskatt (efter som man reducerar sin vinst).

Så mindre än det är det bara att säga, glöm det.

5000:- är 2 promille av huspriset. Det kan man lika gärna vara utan.
 
Bekanta till oss har byggt Eksjöhus. D får 2000:- för 1 visning, men då handlar det om en familj i max ca 30 min. Skulle det sedan leda till köp så får dem ytterligare 2000 eller 3000.Tycker att du ska ha lite mer i alla fall. Det handlar ju om en öppen visning!! Tror att han faktiskt skulle gå med på det i alla fall. Klart att han vill ha det så billigt som möjligt!!

Lycka till!
 
Tog upp frågan med vår säljare i projekteringsstadiet(eksjöhus), han betalar 1000:- /gång...någon anna form av betalning som extra tillval eller rabatt på huset var helt uteslutet. Uppenbarligen klarar han sig utan oss vad gäller visningar... Jag behöver kanske inte säga att det inte är aktuellt att visa vårt hus ;D
 
Hustillverkarna försöker allt, men jag tycker absolut att ni ska begära mer.
Vill ni ha ert hus som visningshus så löper risken som ni sa att det blir förslittningskador på golv.
Alla är inte duktiga att ta av sig skorna + att vissa inte bara tittar utvändigt om man säger så utan i garderober mm, och då ska ni städa eller anpassa er efter visningen.
Vilket ni verkligen borde få bra betalt för.
1.000:--2.000:- per visning eller nått!

:)
 
Med eftertanke 2-3.000:- per visning skulle vara rimligt och att nån av er fick vara hemma och bevaka. :)
 
Varför bjussa en synnerligen lukrativ bransch på visningsobjekt? På en visning är 25% antagligen nyfikna grannar men resten; alla vet ju hur många spekulanter som dyker upp på en visning och den säljkontakten är ovärderlig för en bransch utan mässor...

Själv skulle jag inte öppna dörren för mindre än 15.000 kontant... :p
 
Jag tycker inte ni skall visa ert hus för mindre än 15000 -20000 per visning. Varför skall inte ni vara med att dela på försäljarens provision ???
Jag tror inte Husförtagen säljer många hus utan husvisningar från oss som byggt/bygger nytt.
Om ni dessutom skulle bygga ett hus som skiljer sig från mängden är det ännu mer intressant för husföretaget att visa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.