Hej

Har tittat på ett Nässjöhus byggt -83 med elpanna och funderar naturligtvis om det går byta till värmepump någorlunda enkelt.
SÅ, är det någon här som äger ett Nässjöhus med elpanna från början av 80-talet och kan säga om det är 80-60-system (högtemp) eller 55-45 (lågtemp), eller någon som vet något mer.
 
Om du inte får något svar så kan du tänka så här (om det är shuntat system med utegivare):
Radiatorerna börjar värma vid ca 17 grader C ute. De har då rumstemperatur.
De är som varmast vid ca -30 grader C. De har då max temp.
Mät värmen och räkna ut vad max temp kommer bli.
 
oftast så är dom gammla husens element otroligt överdimensionerade och det brukar sällan va några direkta problem med att det inte räcker till. Om inte det är ett ettrörssystem.
 
Dr.L skrev:
oftast så är dom gammla husens element otroligt överdimensionerade och det brukar sällan va några direkta problem med att det inte räcker till. Om inte det är ett ettrörssystem.
Och vad är problemen om man, som jag, har ettrörssytem?
 
BAS: I lapphelvetet är säkert DUT närmare -30, på mina breddgrader är det -20. Hur som var temperaturen i elpannan 34-35 grader vid +5 utetemperatur eller med andra ord - jag har lågtemperatursystem. Med andra ord är det dags att börja titta på om det lönar sig med bergvärme.
 
Bra beslut Dave.
Teoretiskt så hamnar radiatortempen runt 45-50 grader C då det är -20 ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.