Hej!

Jag ska bygga en altan som är L-formad och ca 4 meter i ena ledden och knappt 5 i den andra.
Problemet är att det bara är drygt 30 cm från marken upp till dörren. Jag funderar på att använda 45 x 145 som bärlinor och 45 x 120 som bjälklag och 28 x 95 trall. De flesta jag har läst om har använt kraftigare än detta men jag har som sagt inte möjlighet till det. Kan ni experter svara på om det här kommer funka utan att det blir alltför svajigt? Om det funkar, hur pass mycket överhäng kan man ha för bjälkarna utan att (nämnvärt) öka på svajet? :)

Tack på förhand!
/Nicke
 
Du har inte skrivit hur brett L:et är . Klart avgörande för hur du skall dimensionera bjälklaget.
Du kommer att ångra dej om du gör det för "svajigt"
Kan du inte sätta balkskor på bärlinorna, för montering av bjälklaget ? Då minskar du ju den totala höjden och kan ha kraftigare dimensioner.
 
Jag hade samma "problem" och löste det genom att på 0-8 stenmjöl väga av bärlinor av 95*95 som ju är lätt att få tag på i ntr a tryckt.Då kan du ha bjälklag av 45*170 och 28 eller 34 trall på det.
Kapa helst inte i 95*95 :surprised:rna utan lägg dom omlott isåfall, så håller det minst lika länge som övrig konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.