Vår tomt är ganska liten, med sydväst-läge mot en väg. Där tänkte vi plantera en häck, för att få en lite mer privat del av tomten.

Nu är vi inga trädgårdsfantaster... Har någon förslag på en lättskött häck? (Då tomten är rätt så liten vill vi inte att häcken ska bli för bred.)

Min syster föreslår svart aronia. Är det någon som har erfarenhet av denna häck?

(Vi bor i Västmanland.)
 
Hur hög skall den vara? Ölandstok är väldigt lättskött men blir inte JÄTTEhög.
 
(Det står att hon bor i Västmanland  ;))

Vet inte hur svart aronia ser ut. Bokhäckar kan göras smala och höga. Ett staket går snabbare att få till önskad höjd.
 
Vi bor som sagt i Västmanland. ;)

Hur hög häcken ska vara... Det vet vi nog inte. Den behöver i alla fall inte bli jättehög, utan det är mest tänkt att det ska bli en fin inramning till vår i övrigt ganska kala tomt.

Tar tacksamt emot fler förslag! ::)
 
Aronia är jättefin men bär vara friväxande vilket innegär att den blir ganska bred.
Bok och avenbok är bäst smala häckar. !Man beskär endast sidorna till plantorna nått färdig höjd.

/Jenny
 
Avenbok låter intressant. Måste den skötas mycket? Klippas flera gånger per år?
 
Tack Yonna m fl för tips!

Är det svårt att klippa en avenbok? Klipper man uppifrån eller från sidan, eller kanske både och? Som ni säkert redan märkt så är jag novis på området!
 
Är också intresserad om tips för avenbok, har precis planterat ett gäng sådana. Har köpt ganska höga... :)

Fick rådet av han jag känner att den skulle klippas runt midsommar.

Är det något mer man bör tänka på ?
 
Om man köper Avenbok i form av små häckplantor så måste de bindas upp för att stammarna ska växa rakt upp och häcken bli fin. Om det inte görs får man ett avlångt Avenbokssnår. Tro mig, jag har sett det! Alltså, en bambupinne vi varje planta och den ska vara nästan lika hög som du vill ha den färdiga häcken. (Nu blir häcken kanske inte fullt så billig som det var tänkt.) Tejpa fast plantorna vid pinnarna med vanlig eltejp. Den ger efter när plantorna växer sig grövre och skadar därför inte stammen.

Istället för att köra ned bambupinnarna i marken kan man slå ner stolpar, tex var sjätte meter, som man spänner en kraftig ståltråd emellan. Därefter sätter, (tejpar), man en bambupinne vid varje planta och rätar upp det hela genom att binda fast bambupinnarna vid ståltråden. På detta sättet kan man köpa kortare bambupinnar (=billigare) och de kommer inte ruttna som de gör när de står i jord.

Avenboken når fort en bra höjd men det tar lite längre tid innan den blir tät. Min är närmare 180 cm efter fyra år men den är inte tät ännu. Man kan ju köpa en färdig Avenbokshäck om man vill men det kostar kulor... :surprised:
 
Tack igen för alla tips!

Min syster sa något om att hon trodde att avenbok behåller bladen över vintern och att den framemot våren ser skräpig och halvdöd ut samtidigt som övriga häckar börjar få nya fräscha gröna blad. Har hon då blandat ihop avenbok med någon annan bok? Tappar avenbok löven på hösten?

Tacksam för svar från er trädgårdsexperter!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.