Tjenare,

Vi spekulerar i att köpa ett hus från 1979.
Enligt mäklaren ett Ytong hus i lättbetong och inte någon "farlig variant" av detsamma.
Jag har läst att Ytong producerade blåbetong fram till 1972
och stoppade produktionen 1975. Dock skriv statens strålskyddsinstitut att
hus kunde vara byggda av det radonproducerande uranhaltiga Alunskifferet fram till 1980.

Finns det något sätt att kolla om det är ofarligt lättbetong eller inte på betongen?
Kan man visuellt se om det är blåbetong eller farlig betong?

Bjälklag och väggar är gjorda av lättbetong. Bjälklaget kan man troligtvis visuellt inspektera.

Erik
 
Det lättaste brukar vara att ta av ngn list eller foder.
Då kan man borra in i lättbetongen och se vilket mtrl det är.
I några hus jag besiktigat gick det att se uppe på vinden, där syntes lättbetongen direkt, den var inte putsad.
 
Misstänker att jag i krypgrunden kan se betongen direkt.
Ok om jag nu kan se betongen: Hur ser "farlig" betong ut?
Är den blå?

Radon och strålning syns ju inte alls. Dock
kanske man kunde köra med en Geigermätare men undrar om det
är ett lämpligt verktyg att mäta små halter...

SSI rekommenderar mätning med analys. Mätningen tar dock
två månader och sedan tar väl analysen tid också.
 
Blå kan vara dåligt.

Betr radioaktiv strålning så brukar man kunna låna en mätare hos kommunen alt kan de komma och kolla.
Kostar oftast inget.
 
Svaret är enkelt: det enda tillförlitliga är att skaffa en gammamätare och mäta väggarna med denna. Att kolla på färgen från borrhål etc. kan vara förädiskt, speciellt om man inte är van.
Så försök låna eller hyra en mätare.

Steinlager: En geigermätare är rätt instrument för att kolla efter gammastrålning! (ännu bättre är en scint, men det är överkurs).
Det SSM skriver om på sin sida är mätning av radongashalten, det är inte det som du ska kolla efter om du vill veta om det finns blåbetong.
En mätning av radongashalten är nästa steg och i det provsvaret ser man den accumulerade halten av avgiven gas, både från byggnadsmaterial, men också från inläckage från mark.
Den typen av mätning kan utföras som korttidsmätning (några dagar/veckor, långtidsmätning (2-3 månader eller punktmätning med sniffer (omedelbart resultat))
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.