Hej,
ska mura omfattning till kamininsats och vill bygga detta av lättbetongsplattor. Idén är således att mura lättbetongsväggar och ställa dessa på trägolv (hållfasthet ska inte vara nåt problem).
Behöver jag lägga syllpapp som glidskikt mot trägolvet? Sätta första skiftet i b-bruk och sen limma resten med tunfogsbruk.

Mvh
Björn
 
B
Nej, glidskikt känns inte relevent här. Lättbetong skall dock ha lågalkaliskt bruk.

Jag hade nog gjutit i betong eller murat med lecablock istället. Lecablock är ju billigare och lite mer hållbara jämfört med lättbetong.

Ibland har jag mixat in lösa lecakulor istället för ballast (grus) i betong, för att gjuta konstruktioner som inte blir så tunga, och ha möjlighet till en friare form utan att behöva såga så mycket i blocken. Det blir lite som egengjord eps betong ungefär.
 
  • Gilla
Bjola33
  • Laddar…
R
B Bjola33 skrev:
Hej,
ska mura omfattning till kamininsats och vill bygga detta av lättbetongsplattor. Idén är således att mura lättbetongsväggar och ställa dessa på trägolv (hållfasthet ska inte vara nåt problem).
Behöver jag lägga syllpapp som glidskikt mot trägolvet? Sätta första skiftet i b-bruk och sen limma resten med tunfogsbruk.

Mvh
Björn
Hej,
Trä och murverk bör inte ha kontakt med varandra utan tex. syllpapp är ett lämpligt glidskikt samt förhindrar fukten att vandra ned i träet ifrån murverket…

Mvh Janne
 
  • Gilla
Bjola33
  • Laddar…
B
R Rejäl skrev:
Hej,
Trä och murverk bör inte ha kontakt med varandra utan tex. syllpapp är ett lämpligt glidskikt samt förhindrar fukten att vandra ned i träet ifrån murverket…

Mvh Janne
Kaminen står inomhus. Vart menar du att fukten ska komma ifrån? När betongen torkat är den torr...

Det är inte alls samma sak som man man murar en grund, och bygger vidare med syllen, eftersom fukten då kommer från markfukten och kan tillskjuta kontinuerligt under hela byggnadens livslängd. I det fallet är syllpapp helt rätt.
 
R
B BSOD skrev:
Kaminen står inomhus. Vart menar du att fukten ska komma ifrån? När betongen torkat är den torr...

Det är inte alls samma sak som man man murar en grund, och bygger vidare med syllen, eftersom fukten då kommer från markfukten och kan tillskjuta kontinuerligt under hela byggnadens livslängd. I det fallet är syllpapp helt rätt.
Betong? Han ska väl inte gjuta?

Har du läst vad TS avser att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.