Jag besiktade nyligen ett hus vi köpt, och det största problemet enligt besiktningsmannen var visst svikt samt sprickbildning i bjälklaget av lättbetong. Till saken hör att krypgrunden var dammtorr. Samt varm, pga dåligt isolerad golvvärme förmodligen och även pga fjärrvärmeledningar som går i grunden (gratis värme!).

Det låter ju oerhört oroväckande, grejen är att sprickorna är minimala. Och det är EJ spjälkning eller rostskador, då sprickorna inte är längs med den ledd som armeringen går. I min värld så kan detta inte betydligt påverka hållfastheten, då det väl ändå mest är armeringen som får belastas i nederkant, och i överkant pressas betongen ihop, och där lär dessa minimala sprickor, om de ens existerar upptill, inte ha någon större effekt. Spännvidden är 4m vilket han trodde kunde förklara svikten. Jag tyckte inte svikten var extremt på något sätt. Det var även stämpat på ett litet ställe nära där det sviktar, men inte på just de elementen.

Jag är för en gångs skull inte ett dugg orolig, annar är jag en pessimist, och känner att om man bara stämpar upp detta så är problemet helt ur världen och huset kommet stå minst 50 år till. Utan fukt så kan väl knappast betongen bli dålig, eller....

Någon som har ett skräckscenario att dela med sig av för att övertala mig att ta hit "någon" expert (murare?) som kan detta?
 
Åsa Lund
Jag ser bekymmer om du hade tänkt att ha badrum i huset? Kommer tätskiktet hålla om underlaget inte är stumt?
 
Det föreslogs ju stämpning specifikt vid badrum, så det är nog en god ide förstås. Nu är badrummet nära 10 år gammalt utan synligt läckage så det känns i och för sig ganska lugnt. Men det är en god tanke att stärka upp där. Jag kan dock tänka mig att det i badrummet inte rör sig lika mycket, pga inte lika mycket "spring" eller tunga möbler som flyttas. Samt inte massa folk samtidigt. (Hnmm, här tänkte jag ju väldigt fel. Ett fyllt badkar väger ju multum förstås.... och det finns. Men det står vid ytterväggen så det kanske räddas av det)

Vardagsrummet och matplats är en annan femma, och det är i vardagsrum det redan är stämpat, medans matplatsen bredvid inte är det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.