Hei, vi bygger hus med Aeroc i Norge. Det er ikke så mye erfaring med Lättbetong i Norge - derfor forsøker jeg et spørsmål hos dere. Jeg håper dere klarer å lese norsk :)

Huset vårt får en bakvegg som er under grunnen - denne bygges også i Aeroc. Hvordan skal denne behandles før tilbakefylling? Aeroc sier at det holder med to strøk slemming (Heydi K11) - knotteplast og isolasjon.

Fra andre hold hører jeg at det må pusses og armeres før knotteplast og tilbakefylling.

Har dere noen anbefalinger på hvordan dette bør/må gjøres?

mvh husbygger i Norge
 
Vad säger din konstruktör om jordtrycket som verkar på väggen? Det finns olika lösningar på att göra väggen styv nog att klara jordtrycket. Ofta räcker det att lägga armering i varje skift, men ibland måste man förankra armeringsjärn i plattan. Är lite osäker på hur din grund ser ut.

Eftersom lättbetong inte är det bästa valet för en källarvägg, så måste den behandlas för att inte ta upp fukt från marken. Bitumenbaserad massa/klister och platonmatta (knotteplast ;) ) fungerar utmärkt.
 
Redigerat:
I følge rådgivende ingeniør skal det gå greit med jordtrykk. Det er sprengt ut i fjell, og det er kun en kløft på 1,5 meter som fylles med masse inntil veggen.
Det er forøvrig sprengstein "overalt" ellers - og det ser ut som om det vil være veldig god drenering rundt/under huset.

Har du noe forslag på leverandør av bitumenbasert masse/klister?

Takk for all hjelp - mvh husbygger i Norge
 
Lättbetongen bygger väl på principen att den skall andas, d v s att den skall vara öppen. Att då kleta på bitumenbaserad massa på utsidan kan inte vara en rikti vei.
Fukten har då svårt att vandra inifrån og ut. Kjenns som om den stannar i veggen.
Mitt råd är: se till att alla fuger mellan blocken er utlagade. Slamma veggen og montere seda en drenerande skiva, typ Pordrän. Följ Pordräns rekommendationer med fiberduk mv utanpå isolationen. Sedan kan du tillbakefylle med bef materiale, eller om du vill vara riktig siker, kan du brukje singel som återfyll.
Jag vet ikke om Pordrän finns i Norge, men jag tror det.
 
bengan6 skrev:
Lättbetongen bygger väl på principen att den skall andas, d v s att den skall vara öppen. Att då kleta på bitumenbaserad massa på utsidan kan inte vara en rikti vei.
Fukten har då svårt att vandra inifrån og ut. Kjenns som om den stannar i veggen..

"Väl" och "kjenns" låter som om du inte är riktigt säker. Lättbetong bygger inte på någon princip som säger att den ska andas. Lättbetong är porös endast för att kunna verka som termisk isolering.

Lättbetong, liksom leca under mark SKALL fuktspärras, och bitumenmassa/klister är ändamålsenlig.
http://www.byggahus.se/forum/288265-post8.html
 
isolde:
Ja, det är riktigt, jag är inte helt säker. Men du verkar helt säker på att lättbetong SKALL fuktspärras med ex.vis bitumenmassa.
Jag håller med dig om att fuktspärr SKALL användas under mark. Det skall man göra på alla byggnader under mark.
Men det finns olika typer av fuktspärr. Beroende på vad rummen innaför skall användas till, kan man välja fuktspärr.
Det finns Platonmatta, Isodrän, Pordrän, Mineralull (Markskiva), asfaltklister med papp utanpå, m fl.
Vid en nybyggnation med lättbetong, skall materialet, som innehåller en hel del fukt,
uttorkas. Om du lägger ett tätt fuktskydd på utsidan, skall all fukt torkas ut från insidan. Det är givetvis möjligt. Framtida fukt som alstras inomhus, måste också
ventileras bort, eftersom fuktvandring genom väggen, innifrån och ut, har eliminerats.
Däremot kan du inte förse insidan av väggen med någon form av täta material, ex. vis vinyltapeter, täta latexfärger, fuktspärr bakom kakel i ett ev badrum mm.
Det är ju så, att efter några år i huset, kommer man på att man vill göra om något. Då tycker jag att det är bra att inte vara låst p.g.av utsidans tätskikt.
 
Man kommer inte runt det fundamentala problemet med inträngande markfukt även om man lindar in källarväggar med trippla lager Porodrän. Ett hus med källare innebär att minst 2m vägg står under marknivå. På många, för att inte säga allra flesta tomter finns det vatten högre än så. Det innebär att varken Porodrän eller skarvad platonmatta håller vattnet borta från husets källarväggar. Visst, dränering strax nedanför källargolv fungerar, men bara om vattenivån ligger under, vilket det som sagt oftast inte gör. Det är bl a anledningen till varför man idag bygger källarlösa hus.

Vill man till varje pris ha en källare, bör man därför fuktspärra, och det gör man effektivast med att smeta på bitumen, och sedan fästa någon slags värmeisolering. Jag tycker att XPS fungerar bäst.
Den oansenliga mängden teknisk fukt som lättbetong innehåller tar man hand om genom att ventilera bort den, alternativt ställa in en avfuktare.

Ett annat sätt att angripa problemet vore att bygga källarväggar mha vattentät betong. Då slår man två flugor i en smäll. Fukten hålls borta, och jordtrycket utgör inget problem.

Forumets byggnadsingenjör ger svar på tal. Ett snarlikt problem som ovan. http://www.byggahus.se/grund/126707-fuktig_kallare
 
isolde:
Fuktspärrar du undersidan av en gjuten platta? Trivs betongprodukter överhuvudtaget med att stå "med fötterna i vatten"?

Det får, oavsett vad man bygger i för material, aldrig bli att vatten står upp mot källarväggen. Särskilt dåligt blir det givet med lättbetong som suger som en svamp, men man lär få andra problem oavsett behandling av väggen om man har rinnande vatten längs huset.

Jag tycker dessutom att det verkar som om Rocky67 bygger i en slänt, med väldigt bra dräneringsförutsättningar. Varför då inte bara följa leverantörens rekommendationer, utan att kleta någon asfalt över väggen? En schysst isolerad, varm vägg kommer hålla sig torr och fin med hans förutsättningar.
 
Ja, du spärrar på sätt och vis även under grunden, mha cellplast och byggfolie (platta på mark). Självklart blir det svårt att översätta gundläggningsmetoden till en grund som ligger drygt 2 meter under mark.

På frågan om betongprodukter trivs med att stå "med fötterna i vatten" svarar jag så här:
Det finns olika betongklasser och tillämpningsområden. Tänk broar, badanläggningar t ex. http://www.betong.se/Page182.aspx

Rocky67 bygger ett sluttningshus, alltså inget renodlat hus med källare, och då blir naturligtvis problemet med stillastående vatten runt grunden mycket mindre. Som sagt, långt ifrån alla hus (med källarplan) och tomter har förutsättningar som tillåter vettig dränering. Och säg det hus som inte har problem med unken lukt i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.