Hej
Följde tråden "Trä vs. Sten" men har ett par frågor till.

Vi har "nästan" bestämt oss för att bygga ett hus i lättbetong och hade tänkt använda oss av Ytongs väggelement (600mm eller 900mm breda).
Tyvärr tillverkas dessa inte längre och vi letar därför efter alternativ.

Finns det andra tillverkare som tillverkar ovan nämnda element?
Länkar, adresser, tfn nummer till tillverkare vore toppen!


Är det möjligt/att rekommendera för en normalt händig (ingenjör dock ej byggnads) person att mura väggarna i lättbetongblock på egen hand?
Ungefär hur lång tid tar det / typ per kvm meter eller något annat mätbart värde
Länkar som beskriver en sådan byggprocess vore toppen!

Tydligen limmar man ihop lättbetongblocken. Finns det några krångel/problem med detta?

Ungefär vilket riktpris får jag om jag anlitar murare som gör jobbet?


Supertacksam för svar
/Fredrik
 
Hej,

Bra val att bygga i sten tycker jag.

Andra leverantörer är H+H Celcon (www.hhcelcon.se), jag tycker dessutom att de har ett lite mer utvecklat lättbetongprogram.

Jag la till lite om vårt bygge i trä vs sten tråden.

Tog 9 dagar för 9 väggar i 1-plan för en murare med 40år bakom sig och en hantlangare (jag). Jag gjorde mest kapningar av blocken, ringde runt och fixade kranbilar, tvättade, bar, bar, bar, bar, etc.

Vi jobbade dock sunrise-to-sunset. Vill minnas att det var ett annat bygge i närheten som var mindre (120m2 typ) och det tog 3 murare 2-3 veckor att mura. Vad de kostar i timmen vet jag dock inte.

Nu så här i efterhand när man kört ett projekt är det MÖJLIGT att jag skulle ge mig på något liknande själv med någon annan like oerfaren, dock med betydligt mer tid. Jag skulle dock aldrig göra ett sådant projekt första gången utan en erfaren murare i allal fall. Är aldeless för stor ekonomisk risk om man misslyckas.

Kan fortfarande komma ihåg när jag stod ute på plattan med hundratals pallar lättbetong runt omkring tidigt en aprilmorgon och stilla undrade ... vad f-n har jag gett mig in på. Då var det skönt med svärfars lugna stämma; "ok, då kör vi igång då".

Det var lite kärvt i relationen ett par dagar i början innan jag kom över och ifrån akademiker/injengörs tänkandet och mer in i byggar stuket ...
  • Om det på ritningen står att en vägg skall vara 21000mm så är det det +/-0.5mm ;)
  • För att inte tala om när jag sprang omkring med tumstock och lite försynt småmätte skarvarna.
  • Hmm. Ge dig thomas, bara jag vet tendensen så justerar jag det under tiden ...
  • Hördu svärfar vad är längdutvidgningskoefficienten på ett mettalmåttband respektive glasfiber med tanke på kylan idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.